Ikigai
HR Challenge

Ikigai. Află ce-ți place să faci, pentru a-ți ghida echipa

Decizii cu sens în carieră

Cărui manager nu i-ar plăcea o echipă cu oameni pasionați, care știu clar ceea ce vor și răspândesc și entuziasm în jur? Sună tare bine, însă e mai degrabă un scenariu utopic, mai ales când îți dai seama poate că nici tu ți-ai definit ceea ce îți place să faci. Și e normal. Creierul nostru funcționează în mod natural haotic, cum spune autorul cărții Flow: The Psychology of Happiness. Vestea bună este că ai la îndemână conceptul Ikigai, care oferă claritate asupra gândurilor tale și te ajută să o oferi, la rândul tău, și celor din jur. Iată cum!

În fiecare dimineață de lucru, japonezii din marile orașe trăiesc experiența așa-zisului „sushi-zume”, stând strânși într-un vagon aglomerat, ca boabele de orez în sushi. Dacă pentru tine și pentru oamenii din echipa ta o astfel de călătorie este un motiv de stres, cu efecte și la job, pentru ei nu e nimic neobișnuit, reușind să-și păstreze zâmbetul și să fie cei mai longevivi cetățeni de pe planetă. Cum reușesc? Secretul poate avea de-a face cu ceea ce japonezii numesc Ikigai.
Ikigai este acel motiv de bucurie, pentru care te trezești dimineața. Este acel moment în care pasiunea și talentele tale se intersectează cu ceva de care lumea are nevoie și pentru care este dispusă să plătească. Punctul de plecare este pasiunea, nu banii. Începe prin a(-ți) pune următoarele întrebări:

 

Ce îmi place să fac?

Gândește-te la ceea ce îți aduce bucurie, la activitățile care te fac să uiți de orice altceva. Blocat în cotidian, ar putea fi dificil să-ți amintești ceea ce îți place cu adevărat să faci. Așa că ia în considerare tot ce te face curios. Ai putea să te gândești la anii copilăriei sau adolescenței și să-ți amintești ce activități îți plăcea să faci sau joburile pe care ai fi vrut să le faci.

 

Care este talentul meu?

Există două lucruri de luat în considerare aici:

  • Punctele forte – Acestea sunt activități pe care îți face plăcere să le faci și care te energizează.
  • Abilitățile – competențele pe care le-ai deprins de-a lungul timpului, prin educație și experiență profesională.

 

De ce are nevoie lumea?

Începe cu cercetarea joburilor care sunt tot mai solicitate, a domeniilor și tehnologiei care răspund nevoilor umane. Dacă, de exemplu, constați că este nevoie de specialiști HR cu abilități în zona de marketing, digital, employer branding sau inteligență artificială, creează un plan de dezvoltare pentru această zonă.

 

Pentru ce sunt oamenii dispuși să plătească?

Banii nu fac parte cu adevărat din conceptul original Ikigai, dar sunt o reflectare a realității lumii noastre. Aici te poți gândi la ce ai putea să-i înveți pe alții, ce abilități și puncte forte poți transfera, ce poți crea (fie că este un produs fizic sau adăugând valoare cuiva).

 

ikigai grafic

Creează propriul Ikigai:

➊ Desenează patru cercuri mari, care se intersectează.
➋ În fiecare cerc notează pe rând ceea ce îți place, la ce te pricepi, de ce are nevoie lumea și pentru ce poți fi plătit.
➌ Apoi ia în considerare fiecare dintre suprapuneri. Fă-ți timp să te gândești cum se intersectează ceea ce iubești cu ceea ce știi bine să faci pentru a-ți crea pasiunea. Completează această secțiune a grilei. Și procedează la fel pentru misiunea, profesia și vocația ta.
➍ Găsește modurile în care pasiunea și misiunea se intersectează și, în mod similar, cum se conectează pasiunea cu profesia, misiunea cu vocația și, în cele din urmă, vocația cu profesia.
➎ Folosește teme și cuvinte-cheie pentru a-ți crea harta Ikigai.
➏ În final ai ajuns la Ikigai. Ce leagă și aduce totul împreună? Nu trebuie să fie un job sau o carieră definită în mod clar. Poate fi o listă de verificare mai largă, incluzând domenii în care ai vrea să te dezvolți, roluri pe care ai vrea să le ai în plan profesional, oameni alături de care ai dori să lucrezi sau medii de lucru care ți s-ar potrivi.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Cum să-ți implici echipa în Ikigai

Cele patru componente Ikigai au misiunea de a te ajuta să menții echilibrul, fără a-ți abandona cariera și a o lua de la capăt. Vei afla pe ce să pui mai mult accent, cum să iei decizii și să faci mișcări cu sens în carieră. Următorul pas este să-ți ajuți colegii să-și definească ceea ce le place să facă și poate fi remunerat.

 

Prezintă-l în cadrul unui Happy Day

Noile concepte sunt adesea mai ușor de învățat în grupuri. O zi de dezvoltare profesională în care să oferi și un brunch e o modalitate relaxantă și organizată de a-i determina pe oameni să gândească în afara listei de „to dos”. Propune colegilor să lucreze în grupuri mici, ocazie de a se cunoaște mai bine, de a descoperi pasiunile coechipierilor și de a arăta apreciere reciprocă.

Include-l în newsletter-ul intern
Un titlu atractiv, de forma „Pasiunea ta poate fi remunerată?”, un text în care să explici de ce e important ca oamenii să-și găsească acea pasiune care să le aducă și motivație financiară și o diagramă interactivă (în care pot să completeze fiecare secțiune și să-și descopere propriul Ikigai) va stârni interesul colegilor.

Odată ce oamenii din echipa ta își descoperă propriul Ikigai, te poți aștepta la schimbări bune și în activitatea lor. Și este nevoie să ții pasul cu aceste schimbări și pe plan intern, oferindu-le ocazia de a-și urma pasiunile. Vei remarca o satisfacție profesională care generează o cultură pozitivă. Este win-win.

 

Ți-a plăcut articolul „Ikigai. Află ce-ți place să faci, pentru a-ți ghida echipa”? Citește și:

Cum reperezi candidații cu potențial

 

Cum testezi sinceritatea candidaților

Categorii:
HR Challenge

După absolvirea Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București, a lucrat timp de 8 ani în presa scrisă, în PR și în marketing pentru o companie de recrutare. În 2016 a simțit că e momentul pentru o nouă provocare în carieră și s-a alăturat echipei eJobs și ulterior și echipei We Are HR. În portofoliul său se află articole pe subiecte precum modificările legislative în domeniul muncii, cultură organizațională, leadership, employer branding, precum și interviuri cu specialiști în HR și manageri de companii.

Leave a Reply

*

*