Reticenta la nou: cum o tratezi
Coronavirus

Cum îi ajuți să-și depășească reticenta la nou

Când schimbarea este noua normalitate

Și eu o am, și tu o ai și membrii echipei tale o au. Oricât de bravi ar încerca să pară uneori oamenii pentru a da mai bine la locul de muncă, în public sau în fața unei persoane dragi, frica de schimbare tot le înmoaie uneori genunchii și-i face să perceapă necunoscutul drept inamicul public numărul 1. Însă pentru că schimbările sunt inevitabile și necesare, mai ales în mediul business, în materialul următor îți trasăm cei 5 pași prin care îi poți minimiza efectul.

Îmi amintesc de perioada aceea nu foarte îndepărtată în care telefoanele mobile nu erau așa deștepte ca acum, iar sincronizarea între ele nu decurgea tocmai lin, mai ales când erau de la branduri diferite. În acea perioadă, schimbarea telefonului venea pentru mine cu o mare reticenta la nou, reticenta care nu era cauzată de faptul că voi avea de-a face cu noi tehnologii, ci că voi fi nevoită să-mi trec manual numerele salvate în memoria vechiului telefon în noul device. Unele se mai pierdeau în acest proces sau erau trecute incorect și ulterior era nevoie de muncă de detectiv pentru recuperarea lor. Se întâmpla în era pre-Facebook, în care nu era atât de ușor să comunici cu diverse persoane și nici să obții numere de telefon pierdute. O eră în care eu una încă trimiteam scrisori de dragoste prin Poșta Română în loc de link-uri cu piese preferate și GIF-uri cu pisici și inimioare.

Cum îmi depășeam, totuși, periodic frica de schimbare a telefonului ca să nu rămân pe viață posesoarea unui 3310? Pe de o parte, era dorința de a fi în rând cu lumea, care e un catalizator puternic, pe de altă parte, faptul că-mi făceam o listă mentală a beneficiilor acestei schimbări, deloc puține în acel context. Și cam de aici poți pleca și tu, dacă plănuiești o schimbare importantă pentru echipa ta în 2021. Poate că nu vei elimina pe deplin reticenta din ecuație, dar negreșit vei scoate ne-ul din fața lui necunoscut.

 

Pasul 1: Permite-le celor din echipă să-și exprime reticenta

Cu toții facem față schimbărilor în mod diferit, având niveluri unice de incertitudine și ambiguitate. Pentru unii oameni, frica de schimbare poate fi cauzată de apariția unui nou manager, în timp ce alții se pot simți nesiguri doar în timpul reorganizărilor de echipe sau când apare un tool nou.

Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poate face o persoană atunci când se confruntă cu frica de schimbare este să recunoască nivelul de disconfort. Odată ce verbalizează asta, îi va fi mai ușor să înfrunte temerea și să găsească soluții de una singură sau alături de ceilalți membri ai echipei.

 

Pasul 2: Prezintă-le beneficiile

După cum îți punctam și în situația mea, oamenii trebuie să vadă valoarea unei modificări înainte de a o accepta. De aceea, e important să identifici beneficiile schimbării și să detaliezi cum ea le va impacta în bine viitorul. Încearcă să nu te limitezi doar la beneficiile pe care schimbarea o va aduce companiei, ci să cauți plusurile ce pot fi resimțite individual, de fiecare om în parte, plusuri cu care cei din echipă vor rezona.

 

Pasul 3: Adoptă un discurs realist, nu idealist

După ce petreci câteva zeci de minute la soare și sari într-o piscină, prima senzație nu e foarte plăcută. Diferența mare dintre temperatura de afară pe perioada verii și apa din piscină face ca șocul termic să fie destul de neplăcut. Apoi, câteva minute mai târziu, dacă te decizi totuși să rămâi în apă și nu dai bir cu fugiții, începi să te simți mai bine. Avem capacitatea de a ne adapta la schimbare, dar asta necesită timp. Și e important să vorbești și despre impedimentele pe care le pot resimți oamenii la început, impedimente ce vor fi uitate după o perioadă de adaptare.

 

Pasul 4: Premiază deschiderea!

Pentru a face schimbarea mai atractivă în rândul echipelor, poți recompensa performanța celor care interacționează printre primii cu noua tehnologie: așa-zișii early adopters. Astfel atingi din nou ceva subliniat puțin mai înainte, și anume spiritul de competiție și dorința oamenilor de a fi în rând cu ceilalți. În plus, celor răsplătiți le vei spori loialitatea față de companie.

 

Pasul 5: Ia în calcul și varianta de a face modificări sau ajustări

Atunci când se implementează o schimbare majoră, sunt șanse mari ca anumite probleme să nu fie anticipate de la bun început. Reacțiile celor din jur nu sunt mereu predictibile, iar oamenii sunt extrem de diferiți. Tocmai de aceea, e important să mergi, în general, pe soluții flexibile, ce se pot mula atât pe nevoile companiei, cât și pe tiparul celor care îi compun echipele.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Cei care sunt reticenți la nou la locul de muncă simt de obicei asta din mai multe motive. Această reticenta are adeseori ca dedesubturi frica de eșec, frica de respingere, frica de critică și teama de necunoscut. Iar pe lângă toate acestea, mai vine și teama de reducere a personalului, mai ales în contextul climatului economic actual. Această reticenta este reală și justificată; cu toate acestea, schimbarea este noua normalitate, iar oamenii trebuie să învețe să depășească frica și să îmbrățișeze cu mai multă detașare diversele transformări. Schimbarea nu trebuie întotdeauna să culmineze cu frică și anxietate. Iar aici poți interveni tu, pentru a face orice tranziție mai lină și mai transparentă, cu empatia pusă pe primul plan!

 

Ce faci când te confrunți chiar tu cu această reticenta?

Pentru a-i putea ajuta pe alții să treacă cu bine peste obstacolul pus în cale de frica de schimbare, trebuie să-ți confrunți, în primul rând, propria reticenta. Poți începe cu aceste trei simple exerciții!

 

Mergi pe mai multe scenarii

Viitorul este plin de incertitudini. Nu știi care va fi consecința exactă a unei situații. Ceea ce poți totuși să faci este să te pregătești pentru mai multe dintre ele. Astfel vei ști imediat cum să reacționezi.

 

Evită să cazi pradă impulsurilor de moment

Pentru a face față schimbării, trebuie să rămâi calm și lucid, cu un plan bine articulat. Aceste întrebări te pot ajuta în schițarea lui:

> Care este situația ta curentă?
> Unde îți propui să ajungi?
> Ai tot ce-ți trebuie pentru a începe?
> Ce pași urmează?
> De ce mai ai nevoie pentru a continua?

 

Acceptă imperfecțiunea

Lucrurile nu decurg mereu ca-n planificare și singura soluție este să te adaptezi. Nu vâna perfecțiunea, ci străduiește-te să obții cel mai bun rezultat cu datele curente.

 

Ți-a plăcut acest articol despre reticenta la nou? Citește și:

Storytelling în anunțul de angajare

Încearcă și comunicarea asincronă!

Categorii:
CoronavirusFocusLeadership

Managing Editor // Cu un background economic, a dat în primul an de job de gustul jurnalismului și, de atunci până în prezent, încearcă să combine latura practică, realistă, insuflată de facultate, cu cea magico-escapistă a scrisului. La We Are HR și eJobs este atât ochiul critic, analitic, cât și creator de content.

Leave a Reply

*

*