provocări lider
Leadership

7 provocări cu care se confruntă un lider

Cum le gestionezi

Este mai dificil ca oricând pentru companii să-și mențină performanțele de business, având în vedere condițiile economice și rata inflației, standardele tot mai ridicate ale consumatorului final, precum și deficitul de pe piața muncii. Iar cea din urmă problemă ne arată că, pentru a avea echipe motivate, este nevoie de tot mai mult efort. În acest articol vom enumera principalele provocări pe care un lider trebuie să le gestioneze pentru a putea avea organizații și echipe performante.

 

Care sunt cele mai frecvente provocări ale unui lider

Abilitatea de a vedea, în mod obiectiv, realitatea organizațională și realitatea pieței

Condițiile de piață cu care se confruntă un lider amenință direcțiile strategice pe care el le are de implementat într-o perioadă de 3-5 ani, distribuită pe o execuție anuală, ce include o evaluare de la an la an. Pentru a avea rezultate bune de business, primul lucru cu care ar fi bine ca un lider să se „împrietenească” este acceptarea faptului că organizația este în tranziție. Ne referim la un proces continuu de construire a unei noi infrastructuri de lucru, dar mai ales de construire a abilităților și competențelor noi, precum și schimbarea sau ajustarea mentalităților. Iar asta e cel mai greu de făcut.

 

Construirea unui fundament solid pentru cultura organizațională

Dezvoltarea continuă a competențelor duce la o schimbare a culturii organizaționale, care necesită un fundament solid pentru a face performanță. Dacă ne gândim la echipele de polo sau hochei pe gheață, vedem că primul criteriu pentru ca membrii echipelor să poată juca pe gheață este să știe să patineze. Așa este și-n organizații. Este nevoie să pornești deja de la fundamentul unei culturi sănătoase pe care îl îmbunătățești ulterior, ducându-l la următorul nivel. Cu alte cuvinte, ai nevoie să asiguri mai întâi un „teren fertil” de valori și comportamente, peste care adaugi alte valori și comportamente care susțin creșterea.

 

Gestionarea diversității și incluziunii

Ne confruntăm cu un deficit al forței de muncă pe piață. Companiile au nevoie să angajeze, dar oamenii au nevoi din ce în ce mai complexe. Nu mai sunt interesați doar să-și asigure traiul printr-un salariu, ci doresc să-și trăiască viața așa cum vor ei. Având în vedere că pentru organizații este mai costisitor să angajeze oameni noi decât să adreseze nemulțumirile celor existenți, întrebarea pentru lideri este: nu e mai eficient să gestionezi diversitatea decât să fii în continuu deficit?

Implementarea politicilor de diversitate & incluziune devine un must în toate organizațiile. Spre exemplu, conform unui raport realizat de McKinsey, companiile cu un grad mai mare de diversitate sunt mai predispuse să obțină un profit mai mare decât companiile cu mai puțină diversitate.

 

Angrenarea laturii umane în leadership

Mai presus de rolul unui lider de a menține organizația profitabilă, să nu uităm că acesta lucrează îndeaproape cu oameni. Astfel, are nevoie să țină cont de latura umană și să o implice în munca de zi cu zi, pentru a obține rezultate mai bune de la oameni, care au nevoie să fie ascultați, sprijiniți și tratați cu empatie.

 

Alinierea la un scop comun

Aceasta este o provocare, mai ales pentru faptul că există un scop mare dictat de strategia organizației, dar și de lucrurile nespuse – ce anume ar vrea organizația să atingă într-un anumit termen, ceea ce se declină în mai multe scopuri, mai mici și aliniate, care converg către scopul cel mare. Câteodată, oamenilor nu le este clar care este scopul mare și care este motivul din spatele lui, pentru că acesta poate fi în contradicție, uneori, cu altele mai mici. Modul în care oamenii ajung să înțeleagă acest scop și să-l integreze este dat de tonul setat de CEO, iar el are nevoie să fie foarte atent la cum face asta și în ce fel urmărește îndeplinirea lui. O organizație fără scop este o organizație care-și pierde prioritățile.

 

Gestionarea riscurilor și a incertitudinii

Liderii nu au întotdeauna o predictibilitate a mediului de afaceri. Pentru a găsi cele mai bune soluții, este necesar ca CEO-ul să iasă din zona de confort, să pășească în necunoscut împreună cu oamenii din echipa sa, să construiască alături de ei, să acționeze cu optimism, bunăvoință, și nu în ultimul rând, să se bucure de ce a construit, celebrând pașii făcuți, oricât de mici ar fi. 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Gestionarea timpului și a propriei energii

O bună parte a liderilor uită că au nevoie de timp personal, folosit pentru a-și reîncărca bateriile și pentru a-și păstra claritatea. Viața s-a transformat într-un șir neîntrerupt de muncă, activități cu prea puține momente de reflecție și respiro. Acest tipar duce la pierderea optimismului, pierderea energiei, epuizare psihică și chiar burnout. Din păcate, aceasta poate fi o capcană care poate să coste scump liderul și organizația. Tocmai de aceea este important ca el să-și gestioneze energia și momentele de reflecție, iar pentru asta e nevoie de un proces de învățare continuă.

 

Cum pot fi gestionate toate aceste provocări?

Cel mai important pas pe care un lider trebuie să-l facă este schimbarea și îmbogățirea perspectivei, dezvoltarea sa continuă ca persoană prin dezvoltarea unui set de capabilități, și, ulterior, prin susținerea dezvoltării oamenilor din echipă. Pentru asta, e nevoie ca el să construiască parteneriate de încredere cu mai mulți specialiști, să urmeze programe de învățare, programe de coaching – coaching de echipă și executive coaching pentru liderii care au nevoie de suport.

O altă modalitate eficientă poate fi supervizarea în leadership, atunci când liderul își ia timp ca să analizeze modul în care își conduce echipa. Cu ajutorul supervizării, liderul își ia timp pentru a-și evalua prioritățile, acțiunile, modul în care se raportează, însă fără a avea o acțiune concretă la sfârșitul ședinței, ci mai degrabă cu scopul final de a conștientiza mai multe aspecte care pot duce la schimbarea perspectivei și la acțiuni noi.

 

Ți-a plăcut articolul despre cele 7 provocări ale unui lider? Citește și:

De ce eșuează unele programe de învățare în companii

Cât de mult te ajută brandul de angajator în recrutare?

Angajații care nu primesc o mărire salarială își caută un job nou

 

Categorii:
Leadership

Contributor // Master Certified Coach, antrenor de minți de business și executive coach. Are o experiență de 16 ani în coaching, timp în care a lucrat cu peste 300 de clienți pe care i-a ajutat să își atingă obiectivele de business, să creeze o cultură organizațională sănătoasă și să transforme provocările în oportunități.

Leave a Reply

*

*