creativitatea
Evenimente

Fredrik Härén, unul dintre cei mai cunoscuți speakeri globali vine la LEAP

Vorbim tot mai mult despre cum putem atrage candidații și, în ultimul timp, echipele de HR s-au apropiat de echipele de marketing pentru a realiza campanii de recrutare pe gustul unui public tot mai exigent. În acest context simți tot mai mult nevoia de a deprinde abilități creative și de a veni cu idei bune în brainstorminguri, dar în același timp ai și multe întrebări. Până unde poate merge creativitatea în HR și mai ales în ce puncte de conexiune cu candidații și angajații putem fi creativi astfel încât mesajul nostru să fie bine recepționat?

Creativitatea în HR este un subiect fierbinte pe care îl vom dezbate pe larg la LEAP (Learn. Explore. Apply. Play)festivalul care va avea loc 27 februarie 2020. Evenimentul își propune să te transpună într-o nouă eră a HR-ului, una în care creativitatea rescrie regulile jocului. Este prima ediție a unei conferințe internaționale, organizată în România de eJobs, dedicată HR managerilor, specialiștilor în resurse umane și people management.

Fredrik Härén, speakerul global axat pe discursuri despre creativitate vine să-ți arate pe 27 februarie cum poți îmbina ideile pe care le ai pentru a le transpune într-un mediu guvernat momentan de prea multe reguli.

 

Creativitatea privită ca o tehnică pe care o putem adopta în HR

Fredrik are peste 20 de ani de experiență ca speaker global cu focus pe creativitate, în portofoliul său de clienți regăsindu-se sute de companii precum VISA, HP, KPMG, BMW și IKEA. A susținut peste 2.000 de prezentări în peste 60 de țări de pe 6 continente. A fost premiat ca „Speaker al Anului” în Suedia și a fost inclus în „Top 10 Speakeri ai Suediei din toate timpurile”. Cartea sa, The Idea Book este în topul „Cele mai bune 100 de cărți de afaceri din toate timpurile”. 

Fredrik înțelege că oamenii sunt adeseori rezistenți la schimbare, dar sunt, de asemenea, creativi și curioși. De aceea, creativitatea este tema prezentărilor sale în care își încurajează publicul să îmbrățișeze schimbarea, mai degrabă decât să se teamă de ea.

„Unii oameni tind să creadă că actul creativ înseamnă să realizeze ceva nou. Nu există idei noi. Toate ideile sunt doar recombinări ale ideilor deja existente”, spune Fredrik.  

În prezentările sale vine cu conținut extrem de informativ și practic despre cum putem combina ideile pentru a crea campanii creative. Pregătește-te pentru un discurs plin de povești, carismă și umor. 

Iată interviul pe care Fredrik Härén l-a acordat în exclusivitate în România pentru We Are HR:

 

 

Ai ținut prezentări în peste 60 de țări de pe 6 continente. Cum ai reușit să dezvolți o mentalitate globală?

Mai bine de zece ani m-am considerat un „speaker suedez”, adică un vorbitor din Suedia care ținea prezentări mai ales în Suedia și uneori în străinătate. În 2005 m-am mutat în China și apoi în 2008 în Singapore. Când m-am mutat în Singapore, am decis să nu mă mai consider un „speaker suedez care trăiește în Singapore” sau  „un speaker din Singapore”, ci să mă privesc ca „speaker”.

Odată cu schimbarea mentalității – m-am concentrat pe ceea ce fac, nu pe unde trăiesc. Am început să privesc lumea ca pe publicul meu țintă. De atunci vorbesc în 20-35 de țări pe an.

 

Care a fost cel mai greu aspect pentru tine în tot acest proces?

Sincer, nu mi-a fost greu. Mutarea în străinătate și deprinderea unei mentalități globale sunt, de fapt, mult mai ușoare decât cred cei mai mulți.

 

Cum ai făcut ca discursul tău să fie relevant pentru oamenii de pe tot globul?

    • Am cercetat cărțile / prezentările mele ținute în numeroase limbi (în aproape 40 de țări) pentru a mă asigura că am povești din întreaga lume.
    • Am făcut poveștile și mesajul universale (am mizat pe aspectul uman nu pe aspecte naționale /culturale). Am ales să vorbesc despre dragoste / frică / conexiune etc.
    • Am avut nevoie de multă practică pentru a încerca povești pe publicuri diferite și a mă asigura că funcționează pentru ele.
    • Am analizat poveștile/exemplele pentru a mă asigura că nu sunt ofensatoare sau irelevante din punct de vedere cultural (să nu folosesc metafora baseball, de exemplu)

 

Ești suedez și trăiești în Singapore. Cum a influențat această schimbare de peisaj discursurile și modurile tale  de a gândi sau de a acționa?

În atâtea feluri! Asia îmi oferă: 

  • Atâta energie.
  • O mai bună înțelegere a locului unde se află centrul de greutate al lumii
  • O mai bună înțelegere a modului în care oamenii de pe mapamond privesc lumea

 

Ce lecții importante ai învățat de la liderii din Suedia? Dar de la cei din Singapore?

Suedia este mai mult despre consens. De fapt, consensul înseamnă literalmente „a simți împreună”.  Nu este doar „un acord general”, așa cum este sensul expresiei, ci înseamnă mai mult decât atât. Toată lumea este implicată în procesul decizional pentru a ajunge la un acord, ceea ce înseamnă că toată lumea se simte implicată. Asta creează o legătură mai puternică în cadrul grupului.

 

Ai mai mult de 20 de ani de experiență în calitate de speaker global. Ce s-a schimbat de la începuturile carierei tale și până acum?

De departe, cea mai mare șansă este că se schimbă mentalitatea și clienții rezervă locuri la conferințe mai aproape de data de desfășurare a acestora. Când am început, oamenii rezervau locurile cu un an sau chiar cu 18 luni înainte de evenimente. Timpul s-a scurtat și se scurtează. Acum mulți clienți rezervă cu 2-3 luni în avans. Și uneori și mai aproape.

De exemplu: săptămâna trecută am primit două solicitări pentru prezentări care vor avea loc în 2-3 săptămâni de acum. Peisajul se schimbă atât de mult, încât companiile nu știu cu adevărat care este tema conferinței lor decât cu câteva săptămâni/luni înainte de eveniment.

 

Îți mai aduci aminte dacă cineva din public a avut un impact asupra ta?

Întâlnesc oameni care mă inspiră aproape zilnic! Am avut discuții cu fostul bancher central al Malaeziei care a avut această funcție 16 ani, cu un campion mondial de 8 ori la Squash, cu un fermier crescător de orez eco din Thailanda – foarte prietenos, cu un aikido din Indonezia etc. Lumea este plină de oameni care inspiră și mulți dintre ei merg la conferințe, fie ca vorbitori, fie în public.

 

Poți recomanda câteva cărți pentru începutul anului 2020, care ar trebui să fie pe biroul fiecărui lider?

Momentan citesc multe cărți pentru copii deoarece am trei copii mici. Și acesta va fi de fapt și sfatul meu: dacă aveți copii mici acasă, petreceți timp cu ei citind. Să-mi iau timp liber pentru a fi alături de copiii mei a fost cea mai bună decizie din viața mea. Când copiii sunt în vacanță sunt și eu în vacanță. Iar în ultimii 5 ani mi-am luat chiar două sau chiar patru luni de concediu pe an.

 

Care sunt cele 3 filme care ar putea inspira liderii? Ce impact au avut asupra ta?

Free Solo – un documentar uimitor despre potențialul oamenilor.

Și în general orice documentar despre mediu pentru a le reaminti oamenilor să iasă mai mult în natură și să aprecieze mai mult pământul!

Iar ultima mea sugestie va fi un serial – (eu sunt un tip care preferă mai mult serialele decât filmele): Money Heist (La casa de papel). Încurajez oamenii să vadă filme și seriale care nu sunt americane/englezești. Îi ajută să fie mai creativi și să deprindă o mentalitate globală.

 

Care sunt cele mai importante trăsături pe care companiile ar trebui să le caute la viitorii lor lideri?

Creativitatea – desigur. Este cea mai valoroasă abilitate pe care o puteți avea. Este shortcut-ul spre succes.

Conexiunile umane. Pierdem adesea capacitatea de conectare cu străinii și aceasta este o abilitate atât de valoroasă.

Percepția ideii – abilitatea de a vedea și înțelege schimbarea. Într-o lume în continuă schimbare, să fii capabil să înțelegi schimbarea și să știi să te adaptezi la ea este din ce în ce mai important.

 

Care sunt cele mai mari amenințări pentru lideri în zilele noastre?

Cea mai mare amenințare este că atât de multe companii și oameni trăiesc în trecut. Automatizarea nu este o amenințare pentru lideri. Este o oportunitate.

 

Pe blogul tău, ProfessionalSpeaking.com, scrii despre cum poți deveni un speaker mai bun. Care sunt cele mai importante tips-uri pe care trebuie să le știi înainte de a porni pe acest drum?

Să găsești tema în interiorul tău astfel încât să poți vorbești despre ea. Speakerii care obțin acest privilegiu (eu îi spun „găsirea temei tale interioare”) sunt cei care pot să susțină mai departe o prezentare, deoarece discursul trebuie să vină din interiorul tău.

 

În ultimii 20 de ani ai studiat creativitatea umană în întreaga lume. Ce diferențe și ce asemănări ai descoperit în ceea ce privește culturile?

Am descoperit că există atât de multe abordări diferite ale creativității în lume. Aceasta este tema următoarei mele cărți „Lumea creativității”. La fel cum există multe tipuri de mâncare în lume, există multe tipuri de creativitate. Există perspective și practici diferite. Dacă oamenii ar deveni mai curioși să învețe alte tipuri de creativitate decât ale lor, atunci potențialul lor ar exploda.

 

De ce creativitatea este atât de importantă în afaceri în aceste zile?

Întotdeauna a fost importantă. Dar niciodată nu a fost mai ușor să pui o idee în practică, să găsești atât bani, cât și să o lansezi și să o transformi într-o idee globală.

 

Ce fac organizațiile în prezent pentru a dezvolta creativitatea celor din echipa lor?

Nu fac suficient. Dacă întrebi oamenii (am întrebat 100.000 de oameni la prezentările pe care le-am avut), doar aproximativ 2% cred că organizația lor face destul. Nu am văzut optimism nici când vine vorba de departamentul de resurse umane sau de CEO.

 

Ce ucide creativitatea?

Desigur frica. Dar cred că de multe ori o omoară și regulile, procedurile inutile care întârzie rezultatele și birocrația.

 

Ce ai recomanda?

Chiar dacă oamenii cred că angajatorii nu fac suficient pentru a le dezvolta creativitatea, dacă îi întrebi: Credeți că faceți suficient pentru a vă dezvolta propria creativitate?”, aproape nimeni nu spune da. Sugestia mea este ca managerii/companiile, în loc să încerce să dezvolte creativitatea oamenilor, ar fi mai bine să-i încurajeze să spună de ce au nevoie pentru a-și dezvolta această latură. Unii oameni au nevoie să fie singuri, alții să fie în grup, unii se simt mai bine când lucrează în natură, alții preferă aglomerația și agitația orașului etc. Așadar, ar conta foarte mult dacă companiile ar ajuta oamenii să înțeleagă pe deplin procesul lor creativ.

 

Proiectul tău de CSR „Ideas Island” (www.ideasisland.com) permite oamenilor creativi din întreaga lume să stea  gratuit pe insula ta privată pentru a dezvolta un proiect creativ. Cum ți-a venit această idee?

Aveam o insulă în Filipine, dar stăteam acolo doar aproximativ o lună pe an, așa că m-am gândit că ar fi mult mai plăcut să o împrumut unor oameni creativi, astfel încât să poată experimenta senzația uimitoare de a fi singuri pe o insulă. Acea insulă a fost însă lovită de o furtună și casele de pe insulă au fost distruse, așa că am decis să cumpăr o insulă din Suedia care este mai ferită de furtunile naturale. Acum am 10-12 invitați pe vară. Eu locuiesc pe o altă insulă din Suedia câte două luni în fiecare vară, iar oaspeții mei de pe cealaltă insulă (închiriată) își fac astfel o idee despre experiența pe care o trăiesc.

 

Ce urmează pentru tine? Ce alte țări intenționezi să vizitezi?

Scopul meu este să vizitez și să fac cercetări despre creativitate în 100 de țări. Am ajuns acum la 69. Aștept cu nerăbdare să ajung în țări precum Rwanda, Israel, Maroc și Kazahstan.

 

Care va fi subiectul viitoarelor tale cărți?

În afară de cartea „Lumea creativității” la care lucrez, am în plan și o altă carte numită „Idei despre creativitate” despre diferitele aspecte ale procesului creativ.

 

Ia-ți chiar acum bilet la LEAP

LEAP va avea loc pe 27 februarie 2020 în cadrul Face Convention Center, unde vei experimenta un concept inovator în industria evenimentelor HR în România! Rezervă-ți încă de acum locul. Află mai multe pe leap.ro!

 

Rezervă-ți locul la LEAP

 

Ți-a plăcut articolul Fredrik Härén, unul dintre cei mai cunoscuți speakeri globali vine la LEAP? Citește și:

LEAP o aduce în România pe Lucy Adams, fostul HR Manager BBC

Pășește în noua era a HR-ului la LEAP

Categorii:
Evenimente

Am ales un job pe care îl iubesc și, da, zâmbesc pentru că nu simt că muncesc. După 7 ani de peregrinări în PR, jurnalism și marketing pentru HR, a venit momentul meu să dau ce e mai bun pentru oameni pe www.wearehr.ro

Leave a Reply

*

*