adevaruri despre generatia
Focus

6 adevăruri despre Generația Z

+ tot atâtea concluzii

Cei mai mulți dintre ei au crescut sub amenințarea atacurilor teroriste și au trecut prin marea recesiune și, chiar dacă erau la vârsta la care să nu-i fi afectat direct, impactul celei din urmă asupra părinților i-a făcut să fie mai cumpătați cu banii și să realizeze că aceștia vin și pleacă, dar important e să construiești ceva.

O altă urmare a contextului economic în care Generația Z s-a format e faptul că are mai multă nevoie de stabilitate și securitate decât Milenialii, ceea ce o va face să fie mai loială angajatorului care îi oferă ce vrea.

Dacă vrei să îi atragi și să îi reții pe tinerii Z, arată-le mai degrabă ce oportunități de creștere și de avansare în carieră le oferă compania decât să le oferi un salariu foarte mare.

Vestea bună e că sunt dispuși să muncească și să parcurgă întregul drum care duce la leadership, atâta timp cât generațiile mai mari le trasează foarte clar pașii și ce trebuie să facă pentru a ajunge acolo. Va trebui deci ca sistemele de performance management ale viitorului să găsească modalități prin care angajații să își diversifice task-urile de zi cu zi și să-și asume responsabilități noi, care să-i ajute să avanseze în carieră. Iar asta îi va motiva mai mult decât orice bonus.

 

4. Pun mare preț pe transparență și autenticitate

Pentru că sunt Generația Digitală, știu foarte bine în ce colțișor de Google să caute și să găsească informația de care au nevoie. Și te vor sancționa atunci când vor vedea că încerci să le vinzi gogoși. Născuți între apariția smartphone-ului și a iPad-ului, nimic nu le scapă, pot găsi și cele mai ascunse detalii despre ce îi interesează pentru că știu unde să caute ce e de căutat, așa că ai grijă să-ți pui la punct brandul de angajator. E în același timp atât o amenințare, cât și o oportunitate, iar tu ar trebui să te concentrezi asupra celei din urmă.

Profită de dorința lor de transparență și autenticitate pentru a-ți pune la punct un brand de angajator solid, prin care să te diferențiezi de competiție pe toate canalele pe care le ai la dispoziție. În contextul noii generații, brandul de angajator va conta mai mult ca oricând ca tool de atragere a tinerelor talente și de retenție a acestora pentru că Generația Z va fi atentă la absolut orice mesaj care iese din companie. Și, mai important, ai grijă ca mesajul să fie unul scurt. Studiile arată că 8 secunde e durata maximă cât poți capta atenția Generației Z. Dacă ți se părea că cele 15 secunde ale Milenialilor sunt puține, mai gândește-te o dată! Iar cele 8 secunde sunt dedicate vizualului, în niciun caz textelor clasice care funcționau la Mileniali – vorbim totuși de generația Youtube și Netflix, ca să nu mai aducem în discuție social media.

Employer branding autentic? Da! Conținu-tul creat de actualii angajați și testimonialele sunt printre cele mai eficiente tool-uri de atragere a Generației Z, care nu doar că răspunde, dar se și antrenează într-o astfel de comunicare. Ai grijă însă ca tot ceea ce comunici să fie perfect transparent și aliniat pe toate canalele pe care le folosești. Dacă felul în care comunici pe Facebook ceea ce ține de recrutare e diferit de ce comunici pe pagina de cariere sau pe site-urile de recrutare, nu le va conveni.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

5. Vor să lucreze individual mai degrabă decât în echipă

Contrar așteptărilor pe care ai putea să le ai de la o generație digitală, tinerii Z preferă experiențele one-to-one. Tocmai această supraexpunere la tehnologie îi face să aibă nevoie și de pauză de la ea. Așa că fă tot posibilul ca periodic să ai discuții one-to-one cu ei. Mai mult decât atât, dacă Milenialii preferau să lucreze mai degrabă în echipă decât individual, lucru care a dus la o popularitate tot mai mare a open space-urilor, la tinerii Z se schimbă situația radical. Ei sunt mult mai independenți decât „frații” lor mai mari, lucru care se va reflecta și în cum își vor dori să arate spațiile de lucru. David Stillman, autor american, cercetător și consultant specializat pe studiul generațiilor și al Generației Z în particular, crede că tinerii Z mai degrabă și-ar împărți șosetele decât să împartă spațiul de lucru cu atâția oameni câți se adună într-un open space, lucru valabil pentru 35% dintre reprezentanții generației.

Ce înseamnă asta pentru angajatori? Că va fi nevoie să regândească puțin spațiul de lucru. Se poate începe cu compartimentarea open space-ului dacă schimbări radicale nu se pot face, mai ales că generația Z nu va fi singura din echipă – să nu uităm că Milenialii, deloc de negligat ca pondere în echipa multigenerațională, preferă munca în echipă și spațiile comune. Mai multă intimitate pentru fericirea Generației Z.

 

6. Au nevoie de feedback constant și rapid

O altă consecință a faptului că au crescut cu mesajele instant e faptul că și vor să aibă feedback instantaneu. Adică au primit feedback constant și rapid și la fel vor dori să se întâmple și la locul de muncă. Oamenii de HR ar trebui să uite atunci când vorbim de Generația Z de evaluările anuale și să le înlocuiască cu feedback des și constant. O soluție care deja e implementată în multe companii de la noi e întâlnirea lunară cu managerul direct – dacă se poate să fie la cafea, e cu atât mai bine pentru că aceștia pun preț pe relațiile pe care le creează cu mentorii lor. Ideal ar fi ca aceste one-to-one-uri să înceapă să fie săptămânale. Asta presupune, desigur, mult mai multă disponibilitate din partea team leaderilor și a managerilor, dar efortul se va traduce printr-un angajat Z fericit și loial.

Relația dintre angajat și manager va fi mai importantă ca oricând, pentru că, dacă ea e una defectuoasă, dacă nu există respect, companiile n-au nicio șansă să rețină tinerii Z. Cel mai important aspect la această relație e faptul că Generația Z își dorește să fie una autentică. Asta înseamnă că va putea să accepte și feedback-ul negativ, atâta timp cât e argumentat, mai ales dacă are un plan de carieră schițat așa cum trebuie în față, cum spuneam mai devreme. Să nu uităm că onestitatea și respectul sunt printre cele mai importante valori pe care tinerii Z le caută într-un viitor angajator.

 

De ce e important să cunoaștem și să înțelegem Generația Z? Pentru că până în 2025, ei și Milenialii vor reprezenta 70-80% din totalul forței de muncă, pe măsură ce Generația X va începe să se pensioneze și să-și vadă de nepoți. 

Generația Z ne va scoate din zona de confort și va challengui tot ceea ce celelalte generații au luat de bun până acum. Va trebui să avem argumentele la noi. Va trebui ca angajatorii să se adapteze Generației Z și va trebui s-o facă în timp real, în direct, nu în reluare. Altfel compania și business-ul vor avea de suferit.

Categorii:
Focus

Head of Marketing // Cu 14 ani de experiență în marketing și comunicare, dobândită lucrând în resurse umane, jurnalism și ecommerce, la eJobs e responsabilă de crearea și implementarea strategiei de marketing B2B și B2C și alinierea ei cu obiectivele de business. Expertiză în: Brand Marketing, Job boards, Strategie, Employer Branding, Comunicare Corporate și Internă, Resurse umane
One Comment
  • Stefan
    23 November 2019 at 5:45 pm
    Leave a Reply

    Un articol excelent.

  • Leave a Reply

    *

    *