reconversie profesionala
HR Challenge

Uneori al doilea început contează

Cum privești reconversia profesională în interiorul companiei?

Transformarea radicală prin care a trecut piața muncii în ultimul an i-a determinat pe mulți să-și schimbe filtrul prin care privesc începuturile. Dacă înainte de pandemie, românii erau reticenți față de reconversie profesionala, astăzi o privesc cu mult mai multă flexibilitate. Mai mult decât atât, se poate dovedi și pentru tine o soluție câștigătoare pe timp de criză atunci când se întâmplă în interiorul companiei. Practic, angajatul face un pas în lateral, pe un alt drum profesional, dar într-o echipă care îi e familiară.

Iar tu, ca specialist de HR, poți să profiți de această ocazie și să-ți păstrezi aproape oamenii buni, cu ajutorul reconversiei. E o soluție la îndemână, mai ales dacă situația actuală te-a determinat să închizi anumite proiecte sau să disponibilizezi o parte din personal. Faptul că-i ghidezi spre alte departamente le va conferi o mai mare încredere în brandul de angajator al companiei, iar rezultatele unei astfel de mutări se vor simți pe termen lung.

Dacă iei în calcul această opțiune, atunci parcurge ghidul de reconversie profesională pe care ți l-am pregătit. Din el nu lipsesc avantajele pe care reconversia le aduce cu sine!

 

Află planurile angajaților

Din discuțiile unu la unu cu angajații poți extrage multe lucruri utile pentru bunul mers al companiei. Poți să profiți de această ocazie și să afli chiar de la ei ce planuri au, dacă își doresc o reorientare în carieră și dacă ar fi dispuși să-și schimbe traseul profesional. Dacă un angajat își dorește o astfel de schimbare, atunci întreabă-l de ce ar vrea să o facă. S-ar putea să nu se înțeleagă cu managerul actual sau poate crede că în alt departament va avea mai puține task-uri.

Ține cont că transparența în astfel de discuții este esențială, pentru ca angajatul să fie onest și să-ți spună lucrurile așa cum sunt. O doză de inspirație pentru ca aceste discuții să decurgă eficient îți poți lua din cartea „Crucial Conversations: Tools for Talking When Stakes Are High”, scrisă de Kerry Patterson, Joseph Grenny, Ron McMillan și Al Switzler.

 

Evaluează competențele celor care-și doresc o reconversie profesionala

Majoritatea proceselor de reconversie profesionala presupun anumite teste sau interviuri. Angajații sunt evaluați în ceea ce privește abilitățile, atitudinile și comportamentele lor. De exemplu, o persoană care intenționează să treacă la un rol creativ poate să nu aibă competențele necesare, dar poate totuși insista să-și schimbe poziția. Este important să identifici aceste lucruri și fie să respingi solicitarea angajatului, motivându-i totuși decizia, fie să oferi instruirea necesară.

 

Oferă-le pregătirea pe care ai planifica-o și pentru un nou angajat

Atunci când o persoană din echipă își dorește să facă tranziția într-un alt departament, s-ar putea să creadă că va aplica în noul rol cunoștințele pe care le deține deja. Iar acest lucru poate fi adevărat în anumite situații. Însă există și numeroase cazuri în care departamentul funcționează diferit și nevoile sunt altele. Ce poți face din postura ta este să nu-ți creezi așteptări mari în privința noului „vechi” angajat. Atât tu, cât și el ar trebui să tratați acest demers ca pe un nou început și să te asiguri că are parte de tot trainingul necesar și nu este aruncat în apă adâncă din prima zi.

 

Probează-le abilitățile și printr-un schimb de roluri

Rotația locurilor de muncă, înainte de o reprofilare propriu-zisă, este un mod inteligent de a alunga rutina zilnică a angajaților. Dacă aceștia nu învață și nu evoluează, sunt șanse mari să devină nemulțumiți, iar productivitatea să scadă de la o săptămână la alta. Un schimb periodic de roluri te va ajuta să-ți dai seama spre ce departamente îi poți orienta, iar ei pot afla ce le place cu adevărat și ce și-ar dori să facă în viitor. Oferindu-le șansa de a experimenta noi roluri, vor fi gata să facă schimbarea atunci când va exista o oportunitate.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Alocă-le un coleg sau un mentor

Stabilirea unui program de mentorat ar putea fi una dintre cele mai inteligente mișcări pe care le poate face o companie. Mai exact, mentoratul trebuie privit ca un transfer reciproc de cunoștințe între membrii echipei. Angajații vechi pot împărtăși cunoștințe colegilor mai puțin experimentați, iar cei noi pot veni cu o perspectivă proaspătă, inovatoare în ceea ce privește tehnologia, spre exemplu.

 

Implică managerii în reconversie profesionala

E important să porți discuții atât cu managerul actual al angajatului, cât și cu cel viitor, pentru a te asigura că procesul de reconversie profesionala va decurge ca la carte. Evaluează dacă noua echipă are cu adevărat nevoie de un om în plus, dar și dacă managerul consideră că persoana dornică de reconversie profesionala va fi potrivită sau nu în noul departament.

 

În loc de concluzie: ce ai de câștigat dintr-o reconversie profesionala interna?

Crești nivelul productivității din companie

Fie că promovezi un angajat existent, fie că îl transferi într-un alt departament – aceste tranziții reprezintă modalități bune pentru creșterea engagement-ului în organizație.

 

Păstrezi cei mai buni angajați

94% dintre angajați spun că ar rămâne într-o companie mai mult timp, dacă aceasta ar oferi oportunități de învățare/dezvoltare, potrivit unui studiu realizat de LinkedIn în 2019.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Interviuri de angajare care aduc rezultate

Soluții pentru managementul echipelor

Tot ce ar trebuie să știi despre Fresh Start Effect

Categorii:
HR Challenge

Face parte din echipa eJobs de circa 5 ani. Perioadă în care scrie despre provocările cu care se confruntă confruntă oamenii de HR, managerii, antreprenorii. Și vine cu soluții concrete/aplicabile pentru acestea. Creionându-le atât prin urmărirea tendințelor de pe piața muncii, cât și prin feedback-ul constant primit atât de la companii & de la candidați. Pasiunea pentru nevoile angajaților și companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu zona de resurse umane. Ulterior, a ocupat timp de doi ani poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*