angajare cetățean străin non ue
Focus

Angajarea unui cetățean străin non UE în România

Ce pași trebuie să urmăm și ce acte trebuie să obținem?

Angajatorii români se plâng de faptul că nu mai există suficientă forță de muncă în țară și că, din acest motiv, importul de angajați din afara Uniunii Europene a devenit o necesitate pentru derularea afacerilor. Formalitățile de angajare a unui cetățean străin non UE presupun mai mulți pași care depind unul de celălalt și care trebuie parcurși în anumite termene unul față de celălalt.

Complexitatea formalităților de obținere a dreptului de muncă și ședere a unui cetățean străin non UE în România este principala cauza pentru care angajatorii români apelează la ajutorul companiilor de consultanță în domeniul global mobility. Totuși, dacă urmezi îndeaproape toți pașii necesari pentru a angaja un cetățean străin non UE, procesul nu va mai părea atât de dificil. În continuare îți vom povesti, pe scurt, procedura de obținere a dreptului de muncă și de ședere, împreună cu recomandările noastre pentru evitarea celor mai frecvente greșeli făcute de angajatori, în cadrul parcurgerii formalităților corespunzătoare de angajare a unui cetățean străin.

 

Avizul de muncă

Angajarea unui cetățean străin non UE în România se face, ca regulă generală, pe baza avizului de muncă, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări. Avizul de muncă se obține de către angajator.

 

Adeverința privind forța de muncă disponibilă

Unul dintre documentele ce trebuie să se regăsească în dosarul aferent avizului de muncă este adeverința privind forța de muncă disponibilă pentru postul pe care se dorește încadrarea cetățeanului străin. Această adeverință se obține de la Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM), pe baza ofertei de locuri de muncă depuse de angajatorul interesat.

Tips & tricks: Valabilitatea ofertei de locuri de muncă trebuie să fie de minimum 6 zile lucrătoare de la dată publicării pe portalul EURES. Adeverința emisa de AJOFM poate fi folosită în termen de maximum 60 de zile de la obținere.

 

Atestatul de recunoaștere a diplomei de studii

Un alt document din cadrul dosarului pentru obținerea avizului de muncă este atestatul de recunoaștere a diplomei de studii, eliberat de Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Studiilor. Dacă țara care a emis diploma de studii nu este semnatară a Convenției de la Haga, caz în care este necesară apostilarea diplomei, sau nu a semnat cu România un tratat de recunoaștere reciprocă a actelor, atunci este necesară supralegalizarea diplomei.

Tips & tricks: Codul COR aferent funcției pe care se dorește angajarea trebuie să fie compatibil cu studiile cetățeanului străin, așa cum au fost ele recunoscute de instituția competență.

 

Alte documente necesare avizului de muncă

CV-ul candidatului, oferta de angajare comunicată acestuia și fișa postului nu trebuie nici ele să lipsească din dosar.

Tips & tricks: Asigurați-vă că oferta de angajare și fișa postului sunt corelate cu denumirea funcției menționate în anunțul de recrutare și adeverință privind forță de muncă disponibilă obținută de la AJOFM.

 

Viza de lungă ședere

După obținerea avizului de muncă, este necesar ca cetățeanul străin să obțină viza tip D/AM, care îi permite intrarea și șederea pe teritoriul României pentru 90 de zile. Prezența cetățeanului străin în cadrul unei ambasade sau consulat al României este obligatorie, întrucât acestuia i se vor scana amprentele digitale.

Tips & tricks: Viza de lungă ședere trebuie obținută în termen de 60 zile de la obținerea avizului de muncă.

 

Permisul de ședere

După încadrarea în muncă a cetățeanului străin, acesta este obligat să își prelungească dreptul de ședere conferit de viză, prin obținerea permisului de ședere. Astfel, ulterior semnării documentelor de angajare, se obține adeverința medicală conform căreia salariatul respectiv nu prezintă un pericol pentru sănătatea populației și se depune dosarul pentru eliberarea permisului de ședere, cu o valabilitate de 1 an.

Tips & tricks: Dacă se îndeplinesc anumite criterii, cetățenii străini pot obține cartea albastră UE, cu o valabilitate de 2 ani, care permite libera circulație în spațiul Schengen. Amprentele cetățeanului străin se iau și în cadrul vizitei pentru depunerea dosarului în vederea obținerii permisului de ședere.

 

Pașii enumerați mai sus compun formalitățile de angajare a unui cetățean străin non UE. Dacă vrei să afli mai multe informații despre acest subiect, nu ezita să ne lași un comentariu mai jos cu întrebările și curiozitățile tale!

 

Citește și:

Ce experiențe să oferi angajaților la birou pentru a crea o comunitate

Cum recrutăm candidați care nu există?

Mituri și realități despre echipele virtuale

Categorii:
Focus

Contributor // Legal & Global Mobility Manager la Adecco Romania. Dana are peste 20 ani de experiență în domeniul juridic, specializată în legislația muncii și în domeniul protecției datelor personale, ocupând totodată poziția de Data Protection Local Lead în cadrul Adecco.

Leave a Reply

*

*