Analiza primelor luni din 2024 pe piața muncii din România
De la retail la servicii, de la call-center la turism, sectoarele-cheie au scos la bătaie oportunități pentru cei dornici de un nou început profesional. Retailul s-a aflat în tot acest timp în fruntea clasamentului, oferind aproape o treime din totalul joburilor noi, în timp ce serviciile și call-center-ul/BPO-ul l-au urmat.
Un aspect ce merită punctat al acestui trimestru a fost creșterea semnificativă a sectorului turismului, care a devenit rapid un magnet pentru noii candidați pe piața muncii. Această creștere, alimentată de începerea recrutărilor pentru sezonul cald, a adus un val de oportunități atât din partea angajatorilor locali, cât și a celor străini, evidențiind potențialul imens al acestui sector în economia românească.
„Turismul este un sector care a crescut vertiginos în clasament în ultima lună, de când au început recrutările pentru sezonul cald. Vedem aici nu doar mai multe joburi postate de angajatorii din România, ci și de cei din străinătate. Un indicator care a fost urmărit cu interes de toată lumea în primul trimestru a fost evoluția numărului de joburi din construcții și industria alimentară, după ce, la finalul anului trecut, au fost eliminate facilitățile pe care le aveau angajatorii din aceste sectoare. Existau, la acel moment, perspective de scădere a numărului de locuri de muncă noi, însă cifrele primelor trei luni ne arată că încă vorbim de două industrii care au volume mari de angajări. Împreună, au scos în piață peste 15.000 de locuri de muncă”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România. Cea mai redusă nevoie de personal a fost înregistrată în domenii precum sport / beauty / spa, media, farma și asigurări.
Ce s-a mai întâmplat cu joburile remote în prima parte a lui 2024
În ceea ce privește distribuția geografică a oportunităților de angajare, Bucureștiul și Ilfovul au continuat să reprezinte epicentrul angajărilor, acolo fiind jumătate dintre locurile de muncă postate. Însă și alte orașe importante precum Cluj, Iași, Timiș și Brașov au fost destinații prezente în anunțurile pentru cei dornici de noi provocări profesionale.
Mai merită punctat și faptul că, în ciuda creșterii semnificative a numărului de joburi noi, doar 4,2% dintre acestea au fost remote, subliniind dorința companiilor de a reveni la modul tradițional de lucru la birou. Cu toate acestea, 13,2% din candidați și-au manifestat interesul pentru poziții remote, reflectând dorința persistentă a acestora pentru mai multă flexibilitate. Cei mai activi candidați au fost cei din categoria de vârstă 25-35, urmați de 18-24 de ani și 36-45 de ani. Cel mai puțin au aplicat candidații din segmentul 45+.
În ceea ce privește preferințele candidaților, retailul, call-center-ul/BPO-ul și serviciile au fost pe primele poziții în topul căutărilor, evidențiind atractivitatea acestor domenii pentru cei ce caută noi oportunități. IT / telecom, banking și construcții sunt următoarele trei domenii din topul preferințelor. În schimb, industria textilă, real estate-ul și sectorul de arte și entertainment au fost printre cele mai puțin căutate, reflectând schimbările din dinamica actuală a pieței.
Ți-a plăcut articolul Analiza primelor luni din 2024 pe piața muncii din România? Citește și:
Topul salariilor în Horeca și Turism