libertate angajatilor
HR Challenge

Dacă am da libertate angajaților noștri?

Ce presupune o organizație democrată

Generații noi pe piața muncii; legislație în schimbare; digitalizare; cerințe fluctuante și diferite – nu este de mirare că într-un mediu atât de dinamic, organizațiile sunt nevoite să reacționeze, să fie adaptabile, inovative și implicate.

Și totuși, inovația și adaptabilitatea devin procese destul de anevoioase. De ce? Pentru că ne dorim rezultate diferite, însă abordarea noastră rămâne  neschimbată, chiar tradițională: bazată pe frică și control. Dar dacă am da libertate angajaților noștri?

În încercarea de a abandona abordările convenționale, bazate pe control și frică, a apărut perspectiva organizațiilor democrate, centrate pe libertate (freedom centered workplaces).

 

De ce să dăm libertate angajaților?

O abordare democrată, bazată pe libertate, în locul celei autoritare, clasice (cu care încă suntem obișnuiți și în România) este mai sănătoasă și de viitor. Principalul argument este că oamenii sunt meniți să aibă autonomie decizională și șansa de a-și folosi abilitățile pentru a crea lucruri ambițioase și mărețe. Iar acest lucru se vede deja, poate chiar  mai pregnant la noile generații de pe piața muncii.

 

Ce presupune o organizație democrată?

 

Dacă îți dorești să faci o schimbare de abordare în organizația ta, una bazată mai degrabă pe libertate decizională decât pe frică, iată cele 10 caracteristici ale organizațiilor democrate:

Scop și viziune

Bineînțeles că fiecare organizație are scop și viziune. Diferența este însă, că în organizațiile democrate, aceste principii sunt foarte clare, sunt internalizate și se reflectă în fiecare acțiune a acesteia, ghidându-o mereu în activitatea sa.

Transparența

Este esențială și stă și la baza relațiilor de încredere. Așadar, organizațiile democrate nu se tem să comunice deschis cu angajații ei aspecte ce țin de organizație- situația/ bunăstarea financiară, strategia, agenda, planurile sau obstacolele pe care aceasta le întâmpină.

Dialog și ascultare

Locul comunicării unidirecționale, de sus în jos, încă atât de des întâlnită, este luat de existența conversațiilor care dau sens și semnificație muncii angajaților și care facilitează conectarea și relațiile dintre aceștia, indiferent de poziționarea ierarhică.

Dreptate și demnitate

Indiferent de statut, fiecare membru al organizației este tratat la fel, cu respect, fără discriminare sau favoritisme de orice natură.

Responsabilitate

În organizațiile democrate, rolurile și responsabilitățile fiecăruia sunt foarte bine trasate și cunoscute de toată lumea, astfel că în orice moment, în cazul vreunei cerințe sau nevoi știi clar cui să te adresezi.

Individualitate și colectivitate

Angajatul este apreciat atât pentru rezultatele individuale, cât și pentru aportul pe care îl aduce la îndeplinirea obiectivelor organizaționale.

Decizie

Într-un mediu organizațional democrat, li se oferă angajaților posibilitatea de a lua decizii care le impactează rolul și munca.

Integritate

Este, de asemenea, fundamentală într-un mediu bazat pe libertate. Cu atât mai mult într-o organizație, toți cei implicați conștientizează și înțeleg că libertatea presupune disciplină și acțiuni morale și etice.

Descentralizare

În abordarea tradițională, puterea este concentrată în mâinile unui grup restrâns de persoane care, se folosesc de cele mai multe ori de autoritate (frică) pentru a-și exercita atribuțiile. Ei bine, organizațiile democrate se asigură că puterea este dispersată egal și corespunzător în cadrul organizației.

Reflecție și evaluare

Nu în ultimul rând, libertatea presupune o preocupare activă spre feedback, îmbunătățire, conștientizarea punctelor slabe din trecut și construirea de soluții de dezvoltare pentru viitor.

 

Cum ar fi așadar, să dăm libertate angajaților noștri? Ar însemna ca aceștia să își poată urmări pasiunile, să experimenteze idei noi, să ignore ierarhia, să facă mici pariuri, să conteste gândirea convențională, să-și aleagă munca și chiar să își aleagă proprii lideri. Pare înfricoșător. Dar atât în România cât și în lume, apar tot mai multe organizații care își asumă acest risc, poate chiar de ani buni. Și se bucură de rezultate. Oare pe noi ce ne oprește? Poate… frica?

 

 

Categorii:
HR Challenge

Contributor // Propune abordări actuale pentru dezvoltarea angajaților și companiilor, din experiența de trainer Azimut Happy Employees, care îi conferă o înțelegere integrată, practică a proceselor din organizații.

Leave a Reply

*

*