salarii
Administrativ

Ce faci când angajații încep să-și compare salariile

Cum să gestionezi comunicarea și să aduci liniștea în companie
  • De la salariu la schimbarea atitudinii în echipă
  • Cum să calmezi discuțiile despre salariu
  • Rolul comunicării one to one
  • Ce putem învăța din modelul norvegian privind salariile

Discuțiile despre salariu sunt în topul preferințelor în pauzele de la job, iar sumele nu mai sunt demult un secret. Important e cum aduci pacea în echipă și cum menții oamenii motivați chiar dacă primesc salarii diferite.

Îmi aduc aminte că la prima discuție despre salariu, managerul general, căci el prefera să comunice pe atunci astfel de informații, mi-a spus să am grijă, suma este confidențială. Atunci am înțeles că orice dovadă de indiscreție din partea mea ar însemna pierderea jobului așa că am ținut sfânt acest secret. Totul până la un moment dat când în timpul discuțiilor în echipă, în drum spre și dinspre job, salariul nu a mai fost un secret pentru nimeni. Și chiar dacă nu comunicam suma, erau câteva indicii precum: activitățile, hainele, zona în care alegeam să stăm cu chirie care indicau nivelul salariului.

Problema nu era că se știa salariul fiecăruia, ci animozitățile care se creau ulterior în cadrul echipei, pasarea responsabilității pe umerii celui care câștigă cel mai bine sau neimplicarea intenționată a anumitor colegi bine plătiți în evenimente de grup. Totul fără ca managementul sau HR-ul să intervină cumva. În general, pe fondul acestor șicanări în echipă turnoverul de personal era mare, managerii fiind relaxați pentru că alți oameni așteptau întotdeauna la ușă.

Și uite așa obiceiul de a compara salariile duce de cele mai multe ori la dezumanizarea echipelor, la fluctuații de personal și parcă nu mai e nici vremea cu mulți angajați la ușă. Așa că a venit momentul să gestionăm cum se poate mai bine discuția despre salariu încă din anunțul de angajare și, ulterior, să purtăm discuții periodice despre salariu cu angajații.

salarii

Înainte de a începe discuția despre salariu cu angajații, documentează-te despre cum au evoluat aceastea în cadrul companiei!

Cum să dezamorsezi discuțiile despre salariu

Discuțiile deschise despre salariu cu angajații intră în sarcinile fiecărui manager de HR. Conform Business Harvard Review, acestea sunt cele mai importante conversații pe care le poți avea pe tot parcursul anului. Dar până la discuții ai un hop mare de trecut chiar în atragerea de candidați:

Fii transparent încă din anunțul de angajare!

Comunică salariul sau intervalul salarial pentru un job! Vei spune că politicile companiei nu îți permit acest lucru sau că nu îți dorești ca aceste informații să fie știute de actualii angajați. Pe de altă parte, ții mult și la imaginea brandului. Așadar, te-ai întrebat care e percepția candidatului încă din start despre companie? Din moment ce are la îndemână tot mai multe platforme unde poate să afle salariul mediu pentru jobul care îl interesează, va prefera angajatorul sincer încă de la început. Astfel știe pentru ce interviuri acordă timp și energie. Iar situația se aplică și viceversa pentru omul de HR.

Strânge date!

Află cum a evoluat salariul unui angajat și stabilește discuții cu parteneri din cadrul industriei care îți vor oferi o perspectivă asupra remunerațiilor pentru anumite joburi. De asemenea, poți verifica salariile medii pentru anumite poziții pe comparatorul de salarii Salario, lansat de eJobs.

Află cum stă compania cu bugetul!

Dacă nu ești direct responsabil de bugetul de salarii, este timpul să vorbești cu cei care sunt. Aceasta ar putea însemna acordul consiliului de administrație sau a managerului general. Important este să deschizi discuția despre salarii cu încredere pentru a avea o idee despre cât de flexibil este bugetul.

Analizează în detaliu fiecare caz!

Uneori, nemulțumirile asupra salariilor pot indica probleme mai profunde. O problemă personală sau o relație nu tocmai bună cu un coleg ar putea fi motivul real pentru care angajatul în cauză este atât de nemulțumit.

Realizează evaluări ale performanței!

Înainte de a oferi măriri de salarii, este nevoie să pui accent pe evaluări, pe dezvoltarea profesională a angajaților. Să vorbești despre bani, în umbra performanțelor e ca și cum ai face zgomot alb, iar colegii ar avea un singur focus: majorarea salariului, scrie Harvard Business Review. După evaluare se impune o discuție one to one cu fiecare angajat.

Poartă discuții cu fiecare angajat!

SurePayroll, o companie cu servicii de salarizare online din Statele Unite ale Americii, a venit imediat cu o soluție când a văzut că angajații săi au început să plece. Primul pas a fost făcut chiar de Michael Alter, co-fondator și CEO al companiei, care a avut conversații personale cu fiecare angajat pentru a-i spune de ce are un anumit salariu. I-a explicat că salariul este direct legat de propria experiență de muncă și nu de experiența altcuiva, precum și de media pieței pentru un anumit job.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Și nu sunt singurele aspecte pe care le poți aborda la o discuție one to one:

  • explică intervalul de salarizare pentru poziția curentă a angajatului;
  • discută dacă mărirea de salariu se bazează pe performanță sau pe termen (sau o combinație a acestor factori);
  • descrie modul în care un angajat ar putea câștiga mai mulți bani sau poate fi promovat (cum ar fi instruirea sau certificarea);
  • discută pe baza percepțiilor angajaților despre salarii aflate în urma desfășurării unor sondaje interne;
  • oferă transparență și detaliază modul în care se stabilesc salariile.

În cadrul întâlnirilor stabilește planuri și obiective pe care fiecare angajat ar trebui să le îndeplinească pentru a ajunge la salariul pe care și-l dorește. Nu uita că astfel de conversații sunt o oportunitate de a le spune angajaților cât de importanți sunt pentru companie și de a-i inspira să continue să creeze valoare.

Vorbește periodic!

Planifică astfel de discuții cât mai des pentru a-ți fi mai ușor. Poți chiar să începi anul discutând despre salariu, beneficii și să afli ce așteptări are angajatul. Astfel contribui la eliminarea dezamăgirilor și așteptărilor de mai târziu. Foarte utile sunt și întâlnirile regulate pe tot parcursul anului pentru a vorbi despre performanțe. În acest fel, angajatul nu va fi surprins de evaluarea și de decizia salarială de la sfârșitul anului.

Promite un follow-up!

Încheie fiecare întâlnire cu angajații cu promisiunea de a revizui salariul. Aceasta poate să însemne fie o mărire de salariu, un bonus, setarea unor obiective/task-uri care le pot aduce bani în plus sau confirmarea cu date a faptului că remunerația este corectă. De aceea este important să stabilești o dată pentru o întâlnire ulterioară cu angajatul.

Ce putem învăța din modelul norvegian

În Norvegia nu exista secrete în privința salariilor. Oricine poate afla cât câștigă o altă persoană accesând platforma skatteetaten.no. Transparența este foarte importantă aici pentru că norvegienii plătesc un impozit pe venit mai ridicat, 40,2%, în timp ce media în UE este de 30,1%. Mai mult decât atât, salariile din multe domenii sunt stabilite prin acorduri colective, iar diferențele de salarizare sunt puține, prin urmare nici invidia dintre angajați nu e mare. Cert e că Norvegia poate fi un model pentru orice companie care vrea să înlăture discuțiile aprinse despre salarii.

În România, pentru transparentizarea salariilor e nevoie de schimbare legislativă, compania angajatoare având obligația menținerii confidențialității salariilor, iar de cele mai multe ori obligativitatea menținerii secretului e transferată și în cazul angajaților prin Regulamentul de Ordine Interioară. Pentru a fi cât mai transparente în privința salariilor, companiile ar trebui să se asigure că nu există disparități mari între salariile angajaților pe aceeași poziție, să identifice mijloace de fidelizare a angajaților astfel încât aceștia să nu plece pentru 100 de lei în plus și să plăteasca integral salariul pe contractul de muncă.

Un lucru e cert indiferent dacă alegi să dezvălui salariile angajaților sau să le menții cât mai mult timp confidențiale: oamenii pierd mai mult timp și energie întrebându-se cât de mult câștigă Popescu sau Vasilescu. De aceea, comunicarea este esențială. Toți cei din companie ar trebui să știe că sunt apreciați, iar managementul trebuie să se ocupe de fiecare persoană în parte pentru a-i înțelege obiectivele carierei și beneficiile care îi dau motivație la job.

Ți-a plăcut articolul? Iată și alte informații pe aceeași temă: 

Află ce salarii se mai oferă în piața muncii

Cât de importantă este satisfacția angajaților la locul de muncă

Tu cum gestionezi discuțiile angajaților despre salarii?

Categorii:
AdministrativPayrollSalarii

După absolvirea Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București, a lucrat timp de 8 ani în presa scrisă, în PR și în marketing pentru o companie de recrutare. În 2016 a simțit că e momentul pentru o nouă provocare în carieră și s-a alăturat echipei eJobs și ulterior și echipei We Are HR. În portofoliul său se află articole pe subiecte precum modificările legislative în domeniul muncii, cultură organizațională, leadership, employer branding, precum și interviuri cu specialiști în HR și manageri de companii.

Leave a Reply

*

*