formarea profesională
HR Challenge

Când ar trebui să înceapă formarea profesională?

VIDEO: De vorbă cu Dan Moraru, Director Comercial 7card

Într-o perioadă în care resimțim lipsa de candidați mai acut ca oricând, de multe ori suntem nevoiți să facem compromisuri atunci când recrutăm. Pentru a ne ocupa pozițiile vacante, de multe ori ne găsim în situația de a alege the next best thing, adică cei mai OK candidați dintr-o suită care e mult sub nivelul așteptărilor noastre.

Într-un studiu realizat recent de eJobs a ieșit la iveală faptul că 70% dintre angajatori sunt de părere că nivelul de pregătire a angajaților a scăzut față de acum doi-trei ani. Partea ironică e că, pe de altă parte, așteptările acestora au crescut ca răspuns la dinamica de pe piață. Astfel, 90% dintre respondenți cred că așteptările candidaților au crescut foarte mult comparativ cu acum doi-trei ani.

 

Formarea profesională începe înainte ca talentele să intre pe piața muncii

Unul dintre motivele principale pentru care se întâmplă acest lucru e faptul că nu există cu adevărat un sistem de pregătire a viitorilor candidați, astfel că, în momentul în care ei intră pe piața muncii, deși au absolvit cu brio studiile, își dau seama că, de fapt, nu știu să facă nimic. Sistemul de învățământ românesc pregătește în continuare la nivel teoretic elevii și studenții însă, când vine vorba de practică, pregătirea e minunată, dar lipsește cu desăvârșire. Astfel, în momentul în care ajung la primele interviuri și, cu puțin noroc, la primul job, absolvenții își dau seama că ce au învățat în școală nu se aplică în munca de zi cu zi și că noțiunile teoretice acumulate nu prea au ținut pasul cu momentul.

Acest lucru îl observă și Dan Moraru, Director Comercial 7card:

„Un lucru, despre care se tot vorbește și o zonă în care se face relativ puțin, este faptul că foarte multe companii ar trebui să se hotărască, să intre mai repede în zona aceea de colaborare în special cu învățământul superior, dar și cu instituții care formează oameni pentru alte meserii. Să se implice mai devreme, să-i ajute pe aceștia să-și facă o planificare și să-și crească până la urmă forța de muncă de care au nevoie anul viitor, peste doi ani, peste trei ani. Pentru că altfel nu prea știu cum se va rezolva situația de pe piața muncii.

Pe de altă parte, faptul că există o preocupare continuă e, din punctul de vedere al lui Dan Moraru, un lucru bun.

„Văd bine viitorul talentelor. Cred că toate discuțiile sunt foarte utile, văd foarte multă preocupare și foarte mult interes din partea departamentelor de HR și a companiilor, a angajatorilor în general. Și văd foarte multe idei, intenții, proiecte anunțate sau realizate deja. Mi se pare că sună bine.”

Un alt aspect care contează în atargerea, dar și în retenția talentelor e, în opinia lui Dan Moraru, brandul de angajator. Acesta crede că acolo unde și companiile cred în employer branding, acest lucru se vede în performanțele acestora.

Până când sistemul de învățământ va fi așa cum ne dorim și va da viitori angajați pe măsura așteptărilor noastre va mai dura, cu siguranță. Important e însă ca angajatorii, companiile și oamenii de HR să facă, între timp, tot ce le stă în putință pentru a forma talentele așa cum și le doresc.

Categorii:
HR Challenge

Chief Content Editor // De mai bine de 10 ani contribuie la conturarea de proiecte editoriale, multe de la zero, cel mai recent fiind chiar We Are HR. Economist la bază, CV-ul ei include presă, marketing și e-commerce. La eJobs e responsabilă de crearea și implementarea strategiei de conținut B2B și B2C. Dacă ar putea, și-ar lua un job full time de călător.

Leave a Reply

*

*