Bookster
Dezvoltare personala

Bookster. Tot ce trebuie să știi pentru a aduce biblioteca și în compania ta

Cum le arăți angajaților că îți pasă de ei

Dacă la nivel național românii citesc cam două cărți pe an, în companii pare că ne întoarcem la vremurile bune, din anii ‘90, când, în lipsa altor surse de informare, ne bucuram pe deplin de cărți. Angajații au ajuns azi la peste 13 cărți citite pe an, totul datorită ideii a doi antreprenori români, Bogdan Georgescu și Alexandra Stroe, care au creat Bookster, prima bibliotecă publică din lume ce închiriază cărţi angajaţilor. Nu au pornit cu ideea de a face bani din acest business, ci doar de a populariza cititul în rândul corporatiștilor și nu numai. Motivația lor este una socială, iar serviciul în sine este foarte bine primit atât de angajați, cât și de angajatori.

Povestea Bookster a început în 2013 cu un proiect-pilot pentru câteva companii. Acestea primeau personal cărțile de la membrii echipei Bookster.

 

Ce trebuie să știi ca angajator despre Bookster

Este prima bibliotecă modernă pentru companii din România care îți propune să inspire oamenii să își descopere visele și să le atingă, prin lectură de calitate. Conceptul e simplu: selectează cele mai bune cărți și le livrează angajaților la birou, în baza abonamentului plătit de companie.

Până acum, Bookster este prezent în peste 650 companii și are peste 62.000  de cititori activi. Practic, angajatul intră pe website-ul bibliotecii, își comandă cărțile preferate, iar Bookster i le livrează o dată pe săptămână, direct la birou. După ce a terminat de citit, le returnează tot la birou. Un abonat poate ține o carte timp de o lună, iar articolele sau studiile de caz au termen de retur o săptămână. Dacă abonatul nu se încadrează în acea perioada, termenul inițial se poate prelungi de pe site cu încă o lună.

Biblioteca are peste 80.000 cărți și articole, dar și materiale online cum ar fi videoclipuri și articole.

Deși inițial ne-am concentrat pe materiale de dezvoltare profesională (de exemplu cărți de vânzări, management, marketing, IT etc), am observat în timp că sunt foarte populare și cărțile de dezvoltare personală (cum ar fi public speaking, inteligență emoțională, time management etc), dar și cele care țin de viața de după birou – beletristică, hobby-uri, parenting sau cărți pentru copii, spune Oana Cojocaru, director de marketing la Bookster.

Bookster

Azi Bookster este prezent în peste 650 companii și are peste 62.000 de cititori activi.

 

Beneficii atât pentru angajați, cât și pentru angajatori

Acum că ai văzut ce poate oferi Bookster companiei și colegilor tăi, e timpul să regândești beneficiile. Mai ales dacă dorești să rămâi competitiv în 2019. Așa cum povesteam și în Review & Trends 2018 vs 2019, candidații de astăzi vor să vadă că îți pasă de ei și vor să fie surprinși. Vor să aștepte cu entuziasm până la următorul „cadou”. 

Dacă privești Bookster prin ochii angajaților, este un serviciu gratuit, un beneficiu oferit de companie. Este o platformă online uşor de folosit, unde colegii găsesc cărţi şi articole de top, actualizate constant cu apariţii noi. Aceştia pot alege dintr-o gamă variată de titluri, atât beletristică, cât şi cărţi de business, dezvoltare personală şi profesională, cărţi pentru copii sau pentru cultivarea diverselor hobby-uri. De asemenea, primesc recomandări personalizate de lectură, în funcţie de preferinţele şi interesele lor.

Ca angajator, Bookster te susţine în dezvoltarea angajaţilor, prin cărţi şi colecţii specifice de materiale care contribuie la deprinderea unor abilități. De asemenea, poți urmări statistici despre cititorii Bookster în contul de companie de pe site-ul Bookster.

Așadar Bookster este un serviciu accesibil şi uşor de utilizat atât de angajați, cât și de angajatori, printr-un website prietenos şi prin livrarea cărţilor la birou, în fiecare săptămână.

Bookster, prin ochii angajaților

Dacă tot am povestit că Bookster este un serviciu prietenos pentru angajați, venim și cu cel mai la îndemână exemplu, cel personal, căci în echipa eJobs se citește mult și bine. Bookster vine practic să susțină mentalitatea de start-up a business-ului în care suntem încurajați să ne exprimăm ideile și să începem proiecte fără teama că vom da greș. Abilitatea de a ne adapta din mers și de a fi deschiși către schimbare contează cel mai mult. Și aceasta se șlefuiește prin lectură.

Prin urmare, colțul Bookster din sala de meeting este mereu vizitat pentru a returna sau pentru a prelua cărți. Ceea ce ne bucură este că interesul este mare din partea tuturor colegilor, fie ei din marketing, sales, telesales, IT, digital sau contabilitate.

Cum arată cifrele în echipa eJobs din 2017, de când am introdus acest beneficiu? Avem 61 de booksteri activi, 483 de împrumuturi în ultimele 12 luni, iar preferatele noastre sunt cărțile de inteligență emoțională, psihologie, dezvoltare personală, dar și cărțile despre managementul resurselor umane, cultură organizatională, leadership. Însă, de departe, cel mai mult contează entuziasmul pe care colegii noștri îl manifestă față de Bookster.

În ceea ce mă privește, când mi-am făcut cont pe Bookster, am simțit că intru într-un cerc de prieteni și că totul e gândit pentru mine. Pe lângă faptul că aveam la dispoziție cărți din domenii variate (dezvoltare personală, marketing, beletristică) pe care le aveam pe shortlist, dar nu aveam timp să alerg prin librării, puteam să trag cu ochiul și la ce citesc colegii și să găsesc recomandări bune. Îmi place abordarea prietenoasă și mai ales e-mail-urile cu recomandări, care de multe ori îmi dau senzația că Teodora, Laurențiu sau Alexandra mă cunosc tare bine, ba chiar îmi citesc gândurile. Recunosc că preferatele mele sunt cărțile care mă ajută să eficientizez munca și să fiu deschisă la schimbare. În plus, Bookster intuiește bine că aceste cărți merg tare bine și cu ceva dulce.

Dar și colegii mei sunt la fel de încântați.

Le place când descoperă cărți de suflet în care investesc ulterior: „În 2005, când m-am mutat în București pentru facultate, aveam casa complet goală, fără nicio carte. Mi-am construit în anii de atunci propria bibliotecă, exclusiv cu cărți pe care voiam să le citesc. Pe o parte din ele am reușit să le parcurg, pe o parte nu, pentru că în natura omului este schimbarea, iar interesele mele au tot evoluat în timp. De-aia mi s-a părut foarte util un serviciu ca Bookster, unde poți „închiria” cărți, le poți citi și returna fără angajamente pe termen lung și chiar m-a determinat să citesc și mai mult. Așa am ajuns să apreciez și mai mult cărțile sau măcar segmentul ăla specific de „cărți de suflet”. De asta o parte din cărțile citite prin Bookster au fost ulterior cumpărate pentru că voiam neapărat să le am în biblioteca personală. Acum chiar merită să fie acolo.” (Viorel Mocanu, Head of Digital Development)

Le place că au un deadline pentru citit și asta îi ambiționează să citească mai mult și, implicit, să aducă cunoștințele și la birou: „Pentru mine Bookster a fost unul dintre cele mai mișto beneficii pe care le-am experimentat de când sunt la eJobs. Dacă înainte cumpăram foarte multe cărți și tot ce reușeam era să fac turnulețe pe noptieră, negăsindu-mi timpul sau drive-ul de a le începe, Bookster mă obligă cumva să o fac. Poate și pentru că funcționez bine cu deadline-uri și reacționez la presiune – acum, știind că timpul cât pot ține o carte e limitat, reușesc să-mi găsesc vreme să citesc. De când folosesc Bookster am citit, cred, de cel puțin 3-4 ori mai mult decât aș fi citit fără, iar ăsta mi se pare cel mai mare beneficiu personal.” (Raluca Dumitra, Head of Content)

Le place că au acces rapid la cărțile care îi inspiră, fără drumuri prin librării fizice sau online:  „Recunosc că de vreo șapte ani sunt adepta cititului pe Kindle. Îmi place că pot avea orice carte cu două click-uri și că nici nu mai adună praf pe un raft după ce o termin de citit. Cu toate astea, acum câteva luni mi s-a făcut un dor incredibil de răsfoit și de admirat coperți. Am intrat repede pe o librărie online, am găsit cartea pe care mi-o doream în acel moment, dar fix când să-i dau add to cart, am văzut că putea fi livrată de abia în 14 zile. N-aveam răbdare de așa ceva, cu atât mai mult când Bookster putea să mi-o livreze a doua zi la birou. De atunci comand constant de la ei cărțile pe care vreau să le citesc.”  (Iulia Văcăroiu, Social Media Specialist & Copywriter)

Și ca să nu crezi că suntem biased, avem păreri la fel de bune și de la fani Bookster din alte companii. Am strâns impresii și din banking, IT și automotive.

„Îmi place foarte mult accesul facil la bibliotecă, unde pot citi detalii despre cărţi, cât şi recenzii. Acest lucru ajută mult să decid ce carte să citesc la un moment dat. Îmi plac şi e-mailurile periodice care stârnesc decizia de a citi.” (Simona, Banca Transilvania)

„Mi-a redeschis apetitul pentru citit. Este chiar convenabil să ţi se aducă cartea direct la muncă, să o citeşti şi apoi să o returnezi tot la muncă. Simt că face cititul ca un mic joc, unde provocarea este să citeşti mai mult decât înainte… Să te întreci pe tine însuţi.” (Cătălin, Assystem)

„Bookster face parte din viaţa mea şi apreciez pasiunea cu care sunt alese cărţile, sugestiile şi, mai ales, grija pentru cititori. Bookster este o echipă minunată, care livrează fericire prin intermediul cărţilor!” (Caterina, Banca Transilvania)

„Aventura Bookster a fost și va rămâne la superlativ! Le-am povestit tuturor cunoscuților despre cea mai cool bibliotecă din țară, despre faptul că pot împrumuta chiar cinci cărți pentru o perioadă de până două luni, fără niciun cost personal. Și nu trebuie să fac niciun efort… vin singure la mine! Fabuloasă idee! Fondul de cărți este mereu actualizat, iar articolele online, ideale de urmărit în drum spre job sau în pauza de cafea, sunt sarea și piperul site-ului! Felicitări și la cât mai mulți abonați!” (Raluca, Autoliv).

Bookster

Bookster oferă acces la resurse de actualitate și răspunde nevoii de învățare a angajaților.


Bookster, prin ochii angajatorilor

Toate aceste impresii se răspândesc repede în companii și ajung până la echipele de management sau de HR. Angajatorii au devenit tot mai conștienți de motivarea angajaților și de oferirea unor experiențe semnificative atât la birou, cât și în timpul liber așa că interesul pentru Bookster este tot mai mare. Serviciul este privit ca o sursă prietenoasă de formare și informare a angajaților.

În timp, am observat o înclinație a angajatorilor spre un nou concept, de learning organisation. O organizație orientată spre dezvoltarea angajaților va avea nevoie de resurse de învățare, iar Bookster oferă acces la resurse de actualitate, cărți și articole din domenii diverse. Fie că este vorba de un progres profesional sau unul personal, angajații sunt fericiți și asta se reflectă la nivelul business-urilor cu care colaborăm, spune Bogdan Georgescu, fondatorul Bookster.

Câțiva dintre angajatorii care oferă Bookster povestesc despre cum este percepută prezența Bookster în companiile lor:

Marina Babara, HRM Ford – Am început colaborarea cu Bookster în vara anului trecut și pot să confirm că acest proiect a avut un ecou fantastic în rândul angajaților Companiei Ford. Feedback-ul primit pe parcursul ultimelor luni de la angajații noștri este  extrem de pozitiv. Cred că programul are atât de mult succes la noi pentru că răspunde nevoii noastre de învățare ca organizație.”

Ionel Fierbințeanu, CM Autoliv – „Nu cred că Bookster este motivul  pentru care oamenii se angajează la Autoliv, însă cu siguranță ne ajută să  construim echipe puternice de specialiști.

Omer Telik, CEO BT – „BT este o organizație care învață – de la clienți,  din alte modele de business, din experiența sa, din cărți. Bookster este și biblioteca noastră… de la bancă.

 

Bookster

Un abonament la Bookster contribuie la dezvoltarea profesională și personală a angajaților tăi.

 

Viziunea contează când alegi Bookster pentru angajați

Foarte multe companii optează pentru biblioteca Bookster pentru a le oferi angajaților acces mai ușor la formare, perspective noi, modele și toate acestea se traduc într-un business mai eficient:

„În general, o companie are succes (și prin succes înțelegem că rezolvă nevoia unui client și are un model de business validat) pentru că cei care lucrează acolo au succes. Or, ca să ai succes, e nevoie să îți expui angajații la perspective noi, să înțeleagă cum au procedat alții în situații similare și unde greșeșc. Cărțile faine sunt cea mai simplă modalitate de-a face toate astea. De altfel, studiile spun că în cel mai rău caz, cititul constant ajută oamenii să comunice mai ușor cu cei din jurul lor și îi face mai empatici, spune Oana Cojocaru, director de marketing la Bookster.

 

Cum te ajută Bookster să menții viu interesul pentru lectură al angajaților

Ce faci însă când vrei să-ți expui colegii unor perspective noi, le vorbești despre anumite cărți și despre importanța cititului în evoluția lor, dar nu vezi interes din partea lor? Bookster te ajută și știe ce trebuie să facă pentru a menține viu interesul pentru lectură al angajaților. Are grijă ca abonații să găsească în bibliotecă cât mai multe dintre cărțile lor preferate. Aduce periodic cărţi şi articole noi şi trimite săptămânal recenzii prietenoase. Păstrează o legătură deschisă cu abonaţii Bookster şi le răspunde rapid când au nelămuriri sau diverse probleme. De asemenea, încercă să ţină cont cât mai mult de sugestiile cititorilor – când aceștia spun ce cărţi şi-ar dori să aducă sau ce poate face Bookster mai bine pentru ei.

În al doilea rând, Bookster face constant campanii de încurajare a cititului, implicând abonaţii prin diverse mecanisme haioase, care să-i inspire în alegerea urmatoarei lecturi. De exemplu, în vara lui 2018 a creat e-mailuri de Out of Office haioase despre lectură, în toamnă i-a provocat pe cititori să deseneze semne de carte pe care le-au votat şi apoi le-am reprodus în serie. De Crăciun le-a trimis ornamente de brad pe care să le asambleze singuri.

La începutul acestui an a lansat ProvoCartea – campania care îi încurajează să îşi seteze un obiectiv de lectură anual, iar Bookster îi susține în atingerea acestui obiectiv prin recomandări lunare de cărți.

Una dintre cele mai apreciate iniţiative a fost campania cu impact social Magia unei biblioteci”, realizată în iarna 2016-2017. Cu ajutorul celor 16.000 de cărţi donate de abonaţi şi cu sprijinul profesorilor Teach for Romania a creat colţuri de lectură în 36 de şcoli din 9 judeţe.

Altă campanie apreciată de abonaţi a fost AmbasaDOR de Carte, desfăşurată în vara lui 2017, când abonaţii au promovat lectura de calitate în rândul prietenilor, prin fotografii creative cu cărţile pe care le-au luat cu ei în vacanţă.

 

Cele mai importante ingrediente din rețeta Bookster

Așadar, Bookster este un serviciu prietenos şi accesibil atât pentru angajați, cât şi pentru angajatori. Cărţile se pot găsi şi împrumuta uşor prin platforma online, iar livrarea şi returul lor se face la birou, într-un loc aflat la îndemâna cititorilor. Membrii echipei Bookster răspund rapid mesajelor abonaţilor şi încearcă să le rezolve cât mai prietenos. Ca angajator, misiunea ta este simplă: amenajezi un colț Bookster în sediul companiei şi comunici intern a campaniile de încurajare a lecturii.

 

 

Biblioteca Bookster peste 80.000 cărți și articole, dar și materiale online cum ar fi videoclipuri și articole.

 

De la două cărți pe an, la peste 13 cărți pe an

Odată ce ai amenajat colțul Bookster, te întrebi cât de mult se va citi. Ei bine, dacă la nivel naţional, românii citesc cam două cărţi pe an, în medie, un angajat care are acces la Bookster împrumută și citește peste 13 cărți și articole pe an, indiferent de industria în care lucrează.

Dacă numărul cărților citite de către booksteri nu diferă foarte mult în funcție de jobul acestora, preferințele lor de lectură variază în funcție de industria în care activează. Astfel, cititorii din industria IT sunt atrași de lecturi fantastice și istorie: Origini” de Dan Brown și Sapiens”: scurtă istorie a omenirii” de Yuval Noah Harari se află printre primele opțiuni ale programatorilor. Angajații din Banking, Telecom și FMCG rămân însă fideli beletristicii şi poveştilor captivante, iar Oamenii fericiți citesc și beau cafea” de Agnes Martin-Lugard este prima lor alegere.

Când vine vorba de beletristică, lectura preferată a booksterilor rămâne Oscar și Tanti Roz” de Eric Emmanuel Schmitt. Deja celebră în comunitatea cititorilor, cartea a fost împrumutată în ultimii 5 ani de peste 10.000 de ori.

În 2018, cele mai împrumutate cărți din categoria de dezvoltare personală și profesională au fost Sapiens: scurtă istorie a omenirii” de Yuval Noah Harari și Omul în căutarea sensului vietii”, scrisă de Viktor E. Frankl.

 

Agnes Martin-Lugand rămâne și în 2018 printre preferatele cititorilor de beletristică cu trilogia Oamenii fericiți citesc și beau cafea”. În top se află și Jojo Moyes cu romanul ecranizat Înainte să te cunosc”. Iată topul complet al celor mai împrumutate 10 cărți în 2018:

 

Industriile în care se citeşte cel mai mult sunt: FMCG, Automotive şi IT (în medie, 16-17 cărţi şi articole pe abonat pe an), urmate de industriile: Banking şi Telecom (cu 14-15 titluri pe an, în medie).

În ceea ce priveşte impactul asupra stării de bine a angajaţilor, foarte mulţi abonaţi scriu mesaje echipei Bookster în care spun cât de mult îi ajută lectura să se destindă, să înveţe sau să aibă zile mai frumoase şi mai inspirate.

În sondajul NPS (Net Promoter Score) prin care Bookster îi întreba pe abonaţi cât de mulţumiţi sunt de serviciul oferit şi cât de probabil este să îl recomande, 93% dintre cele peste 116.000 de răspunsuri primite sunt foarte bune. Media tuturor notelor acordate de abonaţi este de 92 (din 100).

 

Cum să devii partener Bookster

Acum că ai aflat care este percepția abonaților despre Bookster, îți oferim și câteva detalii care să te ajute să devii partener Bookster. Primul pas este să scrii la: citesc@bookster.ro sau poți completa formularul de contact de pe bookster.ro. După discuția inițială cu reprezentanții companiei și agrearea contractului, lansarea serviciului nu durează foarte mult. Bookster funcționează foarte simplu din punct de vedere logistic. Odată ce serviciul este lansat, angajații își fac cont pe site și pot să înceapă să împrumute materiale. Bookster le livrează la birou în fiecare săptămână, într-o zi pe care o stabiliți de comun acord; tot atunci ridică și cărțile returnate în săptămâna respectivă. Tot ce trebuie să mai faci este să amenajezi în sediul companiei un „colț Bookster”, o zonă dedicată împrumutului și returnării cărților.

 

Abonament de companie. Cât costă.

Odată ce ai devenit partener Bookster, poți împrumuta cărți printr-un abonament lunar al cărui cost este unul foarte mic: între 3 și 5 Euro (plus TVA) per angajat. Se plătește doar pentru acei angajați care folosesc serviciul Bookster. Prețul acesta variază în funcție de mărimea companiei și de numărul de utilizatori. Din experiența Bookster, cam 30-40% din totalul angajaților își creează un cont la Bookster și îl folosesc.

 

Bookster e despre formare și informare

Prin contul Bookster, au acces la o bibliotecă variată cu zeci de mii de cărţi, romane, nuvele, articole, materiale audio și video – o sursă excelentă care contribuie la dezvoltarea angajaților tăi. Când îți dorești ca aceștia să-și cultive anumite abilități, poți să le recomanzi anumite cărți, dar, în același timp, fiecare este liber să își comande ce dorește. Este o experiență care bucură și motivează oamenii din echipă, iar pe tine, ca angajator, te ajută să ai colegi mai fericiți și mai informați la birou și împreună să luați decizii mai bune în business. Pentru că oamenii care citesc sunt curioşi, iar curiozitatea chiar este una dintre abilitățile care ajută la dezvoltarea unei companii. Oamenii care citesc sunt deschiși, vor și le place să schimbe lucrurile.

 

Ți-a plăcut articolul? S-ar putea să-ți placă și:

Cum găsim echilibrul perfect între viața personală și cea profesională?

Viața profesională și cea personală învață să trăiască bine împreună

Cum să faci lucrurile mai încet, mai puțin, mai bine

 

Categorii:
Dezvoltare personalaStudiu de caz

Am ales un job pe care îl iubesc și, da, zâmbesc pentru că nu simt că muncesc. După 7 ani de peregrinări în PR, jurnalism și marketing pentru HR, a venit momentul meu să dau ce e mai bun pentru oameni pe www.wearehr.ro
3 Comments on this post.
  • Cum devii angajat Bookster: rezolvi o problemă de logică și un test GMAT – eJobs Carieră
    25 March 2019 at 12:03 pm
    Leave a Reply

    […] Bookster, biblioteca pentru corporatiști, fondată în 2013 de antreprenorii români Bogdan Georgescu și Alexandra Stroe, are un proces de recrutare extrem de inventiv. Fiecare candidat interesat să obțină șansa de a participa la un interviu de angajare în cadrul Bookster trebuie să rezolve, mai intâi, o problemă de logică. Apoi, candidații sunt nevoiți să treacă un test construit după modelul examenului GMAT (Graduate Management Admission Test), care se dă la admiterea în programele de tipul Master of Business Administration (MBA) sau Executive MBA. […]

  • Arnia Software, compania în care angajații experimentați fac legea – eJobs Carieră
    25 March 2019 at 12:03 pm
    Leave a Reply

    […] de software. Tot prin intermediul Arnia Academy, angajații au acces la cărțile oferite de Bookster, o bilbliotecă pentru corporatiști înființată în 2013 de antreprenorii români Bogdan […]

  • Fericirea la job în companiile din România – eJobs Carieră
    25 March 2019 at 12:17 pm
    Leave a Reply

    […] medicală, reduceri pe zonele de sănătate și sport, vouchere de cumpărături, masaje la birou, parteneriat cu Bookster pentru cei pasionați de lectură, program flexibil, în care unii angajați pot lucra de acasă […]

  • Leave a Reply

    *

    *