adevaruri despre generatia
Focus

6 adevăruri despre Generația Z

+ tot atâtea concluzii

Ne-am obișnuit să vorbim în ultimii ani despre Mileniali. Să-i încadrăm în stereotipuri, să ne plângem că-s capricioși și că nu-i înțelegem, însă un lucru ne-a scăpat din vedere: Milenialii nu mai sunt așa mici, au crescut, cei mai mari dintre ei au acum 40 de ani și ocupă posturi de management, deci sunt intregați bine-mersi în piața muncii. Nu mai sunt așa capricioși cum erau când am început să vorbim despre ei, căci, între timp, s-au maturizat. Și, în timp ce Milenialii nu mai reprezintă vreun subiect de discuție de actualitate pentru HR, suntem puși față în față cu o nouă generație care intră pe piața muncii: Generația Z. Cine sunt tinerii Z și cum îi putem integra? Hai să începem cu un „manual” de instrucțiuni.

 

Înainte de a deschide orice discuție, trebuie să stabilim de la bun început cu cine vorbim. O definiție ca la dicționar e binevenită deci pentru a căpăta mai mult context. Cine sunt tinerii din Generația Z?
Li se mai spune iGeneration, Post-Mileniali, Generația Tech, Generația Net sau Nativi Digitali și sunt generația care vine după Mileniali. Sunt născuți între 1995 și 2010, ceea ce înseamnă că cei mai mari dintre ei fie au început deja să lucreze, fie se pregătesc s-o facă și sunt aici ca să ne contrazică și să ne dărâme orice idee aveam despre angajați. Sunt cea mai numeroasă generație care a existat vreodată, estimările ajungând la 2,52 miliarde de reprezentanți la nivel global.

 

1. Tehnologia face parte din ADN-ul lor

Tehnologia joacă un rol esențial în viața lor, printre cele mai importante, căci e parte integrantă a lor, la fel cum din a altor generații au fost cărțile, televizorul sau radioul. Nu mai e ca la Mileniali, că prind din mers și se adaptează tuturor progreselor tehnologice, Generația Z efectiv NU cunoaște viața fără internet și fără tehnologie. Circula la un moment dat pe Facebook un text care spunea că „tinerii de azi” n-o să știe de la ce vine discheta pe care trebuie să dai click când vrei să salvezi ceva în Word. Ei bine, despre ei era vorba.

Ce înseamnă asta pentru recrutori și angajatori? Că vor fi nevoiți să vină cu modalități inovatoare și out of the box de a-i atrage și a-i reține. Pentru că sunt generația care înainte să „cumpere” orice, chiar și o companie sau un job în cazul ăsta, va apela la sfântul internet pentru păreri, exact cum face înainte să cumpere ceva online. Iar asta înseamnă că tu va trebui să acorzi o atenție sporită brandului de angajator căci acum își va spune cuvântul poate mai mult ca niciodată.

Și, la fel de important, va trebui și ca tool-urile folosite de oamenii de HR să țină pasul cu momentul și tehnologia. De la aplicații la platforme de socializare, omul de HR va trebui să-și croiască singur rețeta personalizată pentru recrutarea și retenția Generației Z. La nivel internațional, așa cum povesteam în ediția trecută, angajatori ca McDonald’s sau Taco Bell au început deja să reacționeze la moment, să se ducă ei după tinerii Z în loc să aștepte să vină ei la companie, căci și-au dat seama că a doua variantă nu se va întâmpla. Astfel s-a ajuns la folosirea Snapchat-ului pentru recrutarea din rândul Generației Z. Mai departe însă de capacitatea de a adopta trenduri, recrutorii și angajatorii ar trebui să aibă abilitatea să le și prevadă și să se adapteze ușor la ele, mai ales că în era digitală în care trăim ce e valabil azi s-ar putea ca peste trei sau șase luni să nu mai fie. Iar cel mai apropiat exemplu e în popularitatea platformelor de socializare. Întâi rege a fost Facebookul, apoi Instagramul, apoi Snapchatul, dar nici domnia celui din urmă nu va avea viață lungă căci Generația Z se plictisește repede. Ce urmează? The next big thing în 2018 cel mai probabil o să fie Youtube-ul, așa că ai putea să începi încă de pe acum să gândești strategii de recrutare și employer branding ce îl au în centru.

Și procesul de recrutare va trebui să țină pasul cu schimbările tehnologice. Acesta va trebui să includă mai puține cuvinte și birocrație și mai multe aplicații, conținut video și realitate virtuală.

 

2. Tind să contopească viața profesională și viața personală

De multe ori Generația Z nu mai face diferența dintre viața reală și viața virtuală, oricât de greu de crezut ar putea suna. Să ne gândim totuși că vorbim de generația vloggerilor, care n-are nicio problemă să-și pună viața acolo, pe tavă, în fața internetului, a cunoscuților și necunoscuților, care își vede întreaga viață ca pe un scenariu de vlog.

Dacă Milenialii voiau să separe viața profesională și viața personală și să existe un perfect echilibru între ele, la Generația Z granița dintre cele două se blurează destul de tare și va exista tendința de armonizare a celor două. Nu mai e vorba despre viață personală și viață profesională la ei, e vorba despre viață. Punct. Spațiile tradiționale de lucru vor deveni și ele din ce în ce mai puțin dezirabile pentru tinerii Z, munca remote va căpăta tot mai mult teren și se va pune mai degrabă accent pe KPI, realizări și îndeplinirea cu succes a proiectelor și task-urilor. În afară lucrul ăsta începe să se vadă deja. Companii ca Netflix sau Virgin au introdus ideea de „timp liber nelimitat” la locul de muncă. Ce înseamnă asta? Că angajații pot să-și ia oricâte zile libere vor și nimeni nu stă să contorizeze câte ore muncesc atâta timp cât proiectele se întâmplă la timp și conform standardelor discutate. Desigur, asta implică un nivel foarte mare de încredere din partea angajatorilor și unul foarte ridicat de responsabilizare din partea angajaților.

 

3. Banii le iau mai puțin ochii decât Milenialilor

Spre deosebire de „frații” lor mai mari, Milenialii, tinerii din Generația Z pun mai puțin preț pe bani și sunt mai puțin orientați spre câștigurile materiale. Un aspect esențial pentru ei, mai important decât salariul, e să aibă un plan de carieră coerent și transparent. Sunt mai interesați să-și urmeze pasiunile și să facă ceea ce le place decât să facă bani. Vor mai degrabă să știe că la un moment dat vor putea să avanseze în carieră și ce au de făcut ca să ajungă acolo, pentru că un job care să le plătească facturile și cam atât nu se numără printre lucrurile pe care și le doresc. Vor să știe că ceea ce fac contează în binele global al companiei și că munca lor va face diferența.

Categorii:
Focus

Chief Content Editor // De mai bine de 10 ani contribuie la conturarea de proiecte editoriale, multe de la zero, cel mai recent fiind chiar We Are HR. Economist la bază, CV-ul ei include presă, marketing și e-commerce. La eJobs e responsabilă de crearea și implementarea strategiei de conținut B2B și B2C. Dacă ar putea, și-ar lua un job full time de călător.

Leave a Reply

*

*